Články / Reporty

Bez vytáček - The Notwist

Bez vytáček - The Notwist

Veronika Miksová | Články / Reporty | 26.03.2015

Večer v německé režii, vše pünktlich v nejlepším slova smyslu. Předkapela Aloa Input, logická volba. Jejich bubeník Christoph “Cico” Beck aka Joasihno je koncertním beatmakerem v The Notwist, což mně coby slabozraké docházelo tři songy. Cover debutu Anysome silně připomíná kresby jihoamerického pralesa od Jana Dungela, českého přírodovědce a grafika, zkratkovitě, ale přesně vystihuje vizuální stránka i jejich hudbu: chytlavé melodie a dobré nápady se z pod rukou v Mnichově usídlené partičky derou jako liány. Je to, jako když ve Vampire Weekend zpívá vystudovaný politolog/filosof s přezdívkou Angela Aux, mimo jiné publikující poezii jako Heiner Hendrix. Komplikovanější, barevnější a zajímavější, navíc první chlap, co vypadá sexy i v kšiltovce. Čistá půlhodinka a bez zaváhání se vám zažerou do hlavy. V březnu vyšla druhá deska Mars etc., nahraná v dočasném studiu na jednom z majáků chorvatského ostrova Krk. Vřele doporučuju.

Další dvě nabité hodiny si blahopřeju, že jsem během přestavby stihla toaletu, odejít by byl sedmý hřích. The Notwist pořád patří mezi obdivuhodné hudební klenoty, jen to nedávají tak najevo. Bez špetky otravné hvězdnosti rozpohybují bratři Acherové a spol. svou karavanu snů s rozhodností Lawrence z Arábie, kdo by věřil, že jim táhne na padesát? Hrají od roku naší sametové, kdy většina v sále tahala kačera a notovala „vdávalo se motovidlo“. Od heavy metalu a hardcore k dark indie rocku a electru, je to tam všechno a maká to bezchybně, přešlapovat na místě může přece jen idiot.

Otvírá osvědčená Good Lies s bolestně pravdivým “let's just imitate the real until we find a better one”. Pípavá Close to Glass z poslední desky funguje živě o dost líp, Markus rychle zdraví, jede se téměř bez pauzy. Skočná Kong s hravým videoklipem od japonského režiséra Yu Sato naučí, jak zvládnout povodeň, když je vám teprve dvanáct. Dokonale namíchaný mix převážně ze tří posledních desek nedá vydechnout, sympatičtí, lehce dezolátně působící chlápci si to hmatatelně užívají, i z průměrnějších věcí dokážou vysoustružit pecky. Čirá radost, skoro jsem za ty roky zapomněla. Najednou jste se všemi těmi cingrlátky v kouzelném pohádkovém lese, kde se ze všech stran ozývá Run, Run, Run, pak se všemi freaky světa voláte do žižkovské tmy “Have you ever been all messed up”. Hlava se točí a srdce buší, celé to je jako soundtrack k “matematickým” obrazům M.C. Eschera. Nikdy nevíte, ze kterých schodů spadnete, naštěstí “Gravity won´t get me”. Po vydatném nářezu přímo na holou a dlouhotrvajícím potlesku si lehce přivoláme trojitý přídavek s do nekonečna rozehranou Neon Golden. Epochálně upravená koncertní verze Pilot s brutální techno vložkou odnáší rozum, už vím, jak se brzdí na kytaru, když vám v pokoji přistává letadlo. Pak už jen rozlučková Gone, Gone, Gone a úvod do jara končí s typicky německou střídmostí.

Info

The Notwist (de) + Aloa Input (de)
24. 3. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto © Adam Hencze

Autorka textu provozuje blog vintagecut85.blogspot.cz.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace