Ondřej Bezucha | Články / Reporty | 28.07.2016
Je to již několik let, co dramaturgie Letní filmové školy poněkud zkrotla a v programu festivalu začaly převládat spíše přehlídky notoricky známých tvůrců nebo filmů jen výjimečně vybočujících z bezpečných vod středního proudu. Toto směřování je částečně patrné i v rámci cyklu Film a živá hudba, který jinak představuje jednu z nejhodnotnějších sekcí LFŠ. Ruka dramaturgů se v ní orientuje na klasicky vystavěné filmy a bohužel se prakticky vyhýbá všem avantgardním nebo experimentálnějším formám němé kinematografie.
Výjimkou není ani poslední němý snímek Fritze Langa Žena na Měsíci. Ačkoliv vesmírné melodrama z roku 1929 patří do ranku tradičně vyprávěných filmů, v několika ohledech z této masy přece jen vybočuje. Hlavní dějová linka (výprava za zlatými ložisky na odvrácené straně Měsíce) tomu dnes už možná nenasvědčuje, jedná se však o jeden z prvních pokusů o věrohodné uchopení žánru science fiction. Dávno před prvním letem člověka do vesmíru tak filmová raketa používá vícestupňový motor, hlavní postavy čelí problémům se zrychlením, vůbec poprvé se pak ve filmu objevuje odpočítávání ke startu. Výjimečná je i vizuální stránka snímku, srovnatelná s výrazně dražším a slavnějším Metropolis. Scéna s otvíráním lahve vína ve stavu beztíže nebo realistické miniatury startovací rampy patří k těm zajímavějším trikovým záběrům, které bylo možné v dané době vidět.
Konzervativní výběr filmů v cyklu Film a živá hudba vždy vyvažovala poměrně progresivní hudební dramaturgie a Florian Kmet je toho nejlepším příkladem. Pod názvem KMET dosud stihl vydat dvě sólové desky, hudebně doprovázel i několik němých filmů a divadelních představení. Přesto pro něj byla podle vlastních slov 156timinutová Žena na Měsíci velkou výzvou.
Ve výsledném setu neslyšíme během první půlhodiny prakticky žádnou melodii. Jen vrstvení ruchů z kytary a několik samplů – KMET jako by šetřil síly. S postupem filmu kytara více a více ožívá, vrstvy ruchů jsou postupně nahrazeny melodiemi. Během dramatického letu na Měsíc kytara burácí a vrstvené riffy přehlušují vše ostatní. Jak se děj na plátně uklidňuje, uklidňuje se i kytara a samply. S melodramatickým závěrem filmu se i hudba vrací zpět k tónům a ruchům. KMET přitom po celou dobu pohotově reaguje na dění na plátně, vrstvy ruchů a melodie přizpůsobuje náladám scén, zároveň film podpírá, kde je třeba. Kde je herectví na plátně snad až příliš afektované, drží se hudba zpátky. Niternější děj se nebojí podpořit větší změnou zvuku.
Odehrát v jednom člověku téměř tříhodinový set jen za pomoci kytary, bubnu, loopstation a několika samplů je úctyhodný výkon. KMET to dokázal s nebývalou plynulostí a citlivostí k Langově filmu. Výsledný zážitek patřil rozhodně k tomu nejlepšímu, co bylo možné v této sekci dosud slyšet. S takovou kombinací se krotká dramaturgie kritizuje obtížně... A to je vlastně dobře.
Film a živá hudba: Žena na Měsíci vs. KMET
Žena na Měsíci (Fritz Lang, 1929)
www.lfs.cz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.