Popluh | Články / Reporty | 17.05.2015
Úkol na čtvrteční večer zněl jasně. Praze bude vládnout sever. Podle odborníků na diskuzích největších českých serverů nás měli Finové poslat "domů". Mnohem méně zasvěcených pak vědělo, že severský mráz bude zasahovat i mimo hokejovou halu. A v pražské Akropoli duněly severské větry o poznání razantněji. Postarala se o to Švédka odkojená Norskem a udělala si z toho malý family bussiness. Takže jestli si měl člověk z toho večera něco odnést, tak jedině to, že Jágr je bůh a že Karin Park je dark popová bohyně a sex symbol k tomu. Kdyby se v sále skrýval David Lynch, tak se udělá. Dvakrát. Během úvodního songu.
Tím byla kupodivu starší pecka Restless. Karin Park sice přivezla novou a velmi povedenou desku Apocalypse Pop, ale úvod koncertu se, možná trošku překvapivě, nesl na vlnách retra a starších věcí. Na osobní apokalyptické vize došlo až o něco později a první salvou byla Stick to the Lie. A nezůstalo jen u ojedinělého výstřelu, postupně padlo do hypnotizovaného davu ještě několik hutných ran. Ostatně velká rána pro přítomné muže (a ženy, které zajímají ženy) byl už jen její příchod na scénu v jakémsi gymnastickém trikotu s třásněmi, který toho od pasu dolů moc nezakrýval. Určitě ne ty nohy narušující časoprostor...
Jasně, člověk s hardcore přístupem k živému provedení skladeb by mohl namítnout, že 70 % toho, co lezlo z repráků, byl jakýsi instrumentální playback z noťasu na kraji pódia. Jenže co na tom, když zbylá procenta tvořil skvělý hlasový projev severské divy, zvlášť v kombinaci s její hrou na keytar (klávesy kolem krku à la národní umělec Majkl Dejvid). A zvlášť v kombinaci s údernickou hrou na bicí v podání Davida Parka. Toť k rodinnému podniku. Jak moc jsou bicí důležitým (a fanoušky neprávem opomíjeným) nástrojem, vás přesvědčí právě podobný koncert.
A sourozenecké duo pálilo ostrými dál, postupně z nového LP vytáhlo ještě chytlavou Shine, protestní Hard Liquor Man, Hurricane nebo singl Look What You´ve Done. Naživo vše fungovalo tak jako na albu. Temné elektronické vlivy se nezapřely a ani se nemlátily s talentem Karin Park pro chytlavé popové melodie. Spíš naopak. Vrchol večera pak po právu přišel na závěr. Nejdříve fantastická komorní verze skladby Opium (jeden z vrcholů nahrávky), následovaná peckou Human Beings. Popový majstrštyk o souboji přítele s rakovinou, lidskosti a tak vůbec. Decentní úvod kolébající publikum zkouřené předchozím opiem a pak už jen synťáky, bicí & "...we are human beings, extraordinary feelings..."
pozn. autora: Jistě, i tenhle koncert měl předkapelu. Pod názvem Sabrehart se skrýval takový ten chlápek za noťasem, valící elektronické vlny a šimrající prsty sem tam nějaký knoflík před sebou. Takový ten chlápek, který narve všechny návštěvníky na bar už před koncertem.
Karin Park (swe/nor) + Sabrehart (uk)
4. 5. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto © Natália Zajačiková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.