Mašout | Články / Reporty | 20.11.2017
Public Service Broadcasting nejsou jen hudební těleso. Jsou hrající encyklopedií, vzpomínkou na radost a nadšení industriální éry. Mohli být chybějícím ozubeným kolečkem v mechanismu, kterým se ve mě unavení učitelé pokoušeli vzbudit zájem o přírodní vědy. Pár desítek let zpátky v čase by byli alternativou opulentních dechových kapel vítajících astronauty navrátivší se z kosmu a otevírajících světové veletrhy. Jejich hudba přesně takovou nostalgii vzbuzuje, při poslechu člověk zažívá napětí při startu kosmické družice, i mrazení ze zápasu s hospodářskými krizemi. V prvním plánu ten pocit umocňují energické voiceovery, vysamplované ze starých populárně naučných pořadů a propagandistických filmů. Ale gró toho koktejlu tvoří skvěle složený a zahraný indie rock, zlehka nabitý elektronikou.
Koncertní set nakonec docela dobře odpovídal představě. Pódium poněkud nesměle obsadila trojice vysokoškolských nerdů s dvanácti očima a snad i dvojnásobkem hudebních nástrojů (jenom kytar bylo tolik, že se nevešly na pódium a měli na jejich podávání asistenta). Příjemným překvapením byl poměr automatizovaných podkresů a skutečně hrané hudby – kromě komentářů ze starých filmů a několika samplů (např. dobových sirén) bylo všechno hrané živě.
Jak je pro podobné, na první pohled introvertní kapely typické, namísto předvádění nějaké show se plně nořili do hudby a s publikem komunikovali spikleneckým pomrkáváním a místy promluvou mezi písničkami. J F Abraham se občas s kytarou prošel na forbínu, aby rozproudil indukční vlny v sále. Díky tomu jsme byli svědky, jak trojice muzikantů dokáže vytvořit velký, plnohodnotný sound bez přednahraných podkresů. Bubeník Wiggelsworth se věnoval akustické bicí sadě a jednomu padu, zbylí dva své ruce a dechy rozložili do plejády nástrojů. Zakladatel a kapelník J. Wilgoose, Esq. hrál na několik kytar, syntezátory, sampler a v některé momenty to elegantně rozbalil i na banjo. Multiinstrumentalista J F Abraham obsluhoval především basu a klávesy, ale místy rozezněl perkusní nástroje jako vibraslap, ve vypjatější momenty vytáhl křídlovku a vypustil do sálu něco melancholie. Za kapelou běžela v projekci nezbytná koláž z populárně naučných filmů.
fotogalerie z koncertu tady
Neuvěřitelný zážitek. Dokonce jsem ztratil ponětí o tom, jestli byl sál dobře či špatně nazvučený. Mé uši se proměnily na elektromagnetické cívky a stahovaly akustické vlnění přímo do středu mozku. Vystoupení Public Service Broadcasting nebylo jen obyčejným koncertem, byla to vědecká esej, naučný pořad i návrat klukovského snu s plastikovým raketoplánem.
Public Service Broadcasting (uk)
16. 11. 2017 Futurum Music Bar, Praha
foto © Kuba Václavek
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.