Hubíno | Články / Reporty | 07.05.2014
„Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice – Petřiny.“ Tak nějak bude znít hlášení vlakové soupravy v blízké budoucnosti prodloužené trasy A pražského metra. Brána do jejích útrob se ovšem veřejnosti zásadním způsobem otevřela už večer 5. května 2014. Hrál tam totiž Berg. Orchestr Berg. A zhusta.
Většinou se koncerty klasické hudby konají v prostorách, které jsou k tomu určené. Ne tak koncerty soudobé hudby a už vůbec ne koncerty tělesa Orchestr Berg. Není výjimkou, že si soubor vybírá architektonicky zajímavé budovy a snoubí je s moderní hudbou dvacátého a jednadvacátého století. Profesionalita a bravura, s jakou vystoupil v pondělí, byla skvostná. Představte si betonový tunel do podzemí, osvětlený diodovým hadem kolem úzkého dřevěného schodiště s více než sty schody. Jáma lvová. Dole po stranách díry s kolejištěm, drezína a z nástupiště provizorní sál s jevištěm, za kterým plynule přechází promítací plátno v betonový kokon s reliéfem „Petřiny“. Pozice ducha – přítomen. Dech města.
Dirigent Peter Vrábel vybírá jako první původně druhou skladbu Pierra Jodlowskeho Respire. Organická pulzace zvuků a tónů v kombinaci s expresivní projekcí dýchajících těl vytváří reálný pocit pnutí a uvolnění. Tak známý všem, kdo nestíhají metro a naopak na něj čekají. Jako by dech člověka byl identický s dechem města. Je-dno-de-chost. Následuje světová premiéra autodidakta Petra Cíglera Daily Patterns. Rytmická mnohovrstevnatost umocňuje posluchačův pocit ze složitosti městských struktur. Ve skladbě jsou části ve forte na žesťové nástroje, což ovšem znamená v tunelu metra akustický masakr. Berg skvěle. Jedeme v kuse neviditelným vlakem vstříc hřebu večera přes skladbu od Heinera Goebbelse La jalousie - Zvuky z románu, kde si uši trochu odpočinou při libých tónech a přednášeném francouzském textu o vztazích mezi žárlivostí a žaluziemi. Konečně přichází Steve Reich a jeho City Life ve spojení s kreslířskou technikou tagtool od Frances Sander. Za účasti hudebníků vytváří tato experimentální kresba projektovaný obraz v reálném čase. Pocitově se trefuje a postupně z obrazu před diváky vystupuje obskurně melancholické město v odstínech šedi. Je to monstrózní. Dokonalá iluze přetavená v realitu prostoru.
I tu botu v podobě výpadku techniky po několika minutách první skladby rád promíjím a odcházím s myšlenkou na realizaci podobného koncertu Bergu v kině Varšava v Liberci. Dobrou noc.
Orchestr Berg
5. 5. 2014, budoucí stanice metra Petřiny, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.