Hubíno | Články / Reporty | 07.05.2014
„Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice – Petřiny.“ Tak nějak bude znít hlášení vlakové soupravy v blízké budoucnosti prodloužené trasy A pražského metra. Brána do jejích útrob se ovšem veřejnosti zásadním způsobem otevřela už večer 5. května 2014. Hrál tam totiž Berg. Orchestr Berg. A zhusta.
Většinou se koncerty klasické hudby konají v prostorách, které jsou k tomu určené. Ne tak koncerty soudobé hudby a už vůbec ne koncerty tělesa Orchestr Berg. Není výjimkou, že si soubor vybírá architektonicky zajímavé budovy a snoubí je s moderní hudbou dvacátého a jednadvacátého století. Profesionalita a bravura, s jakou vystoupil v pondělí, byla skvostná. Představte si betonový tunel do podzemí, osvětlený diodovým hadem kolem úzkého dřevěného schodiště s více než sty schody. Jáma lvová. Dole po stranách díry s kolejištěm, drezína a z nástupiště provizorní sál s jevištěm, za kterým plynule přechází promítací plátno v betonový kokon s reliéfem „Petřiny“. Pozice ducha – přítomen. Dech města.
Dirigent Peter Vrábel vybírá jako první původně druhou skladbu Pierra Jodlowskeho Respire. Organická pulzace zvuků a tónů v kombinaci s expresivní projekcí dýchajících těl vytváří reálný pocit pnutí a uvolnění. Tak známý všem, kdo nestíhají metro a naopak na něj čekají. Jako by dech člověka byl identický s dechem města. Je-dno-de-chost. Následuje světová premiéra autodidakta Petra Cíglera Daily Patterns. Rytmická mnohovrstevnatost umocňuje posluchačův pocit ze složitosti městských struktur. Ve skladbě jsou části ve forte na žesťové nástroje, což ovšem znamená v tunelu metra akustický masakr. Berg skvěle. Jedeme v kuse neviditelným vlakem vstříc hřebu večera přes skladbu od Heinera Goebbelse La jalousie - Zvuky z románu, kde si uši trochu odpočinou při libých tónech a přednášeném francouzském textu o vztazích mezi žárlivostí a žaluziemi. Konečně přichází Steve Reich a jeho City Life ve spojení s kreslířskou technikou tagtool od Frances Sander. Za účasti hudebníků vytváří tato experimentální kresba projektovaný obraz v reálném čase. Pocitově se trefuje a postupně z obrazu před diváky vystupuje obskurně melancholické město v odstínech šedi. Je to monstrózní. Dokonalá iluze přetavená v realitu prostoru.
I tu botu v podobě výpadku techniky po několika minutách první skladby rád promíjím a odcházím s myšlenkou na realizaci podobného koncertu Bergu v kině Varšava v Liberci. Dobrou noc.
Orchestr Berg
5. 5. 2014, budoucí stanice metra Petřiny, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.