redakce | Články | 30.10.2013
V Liberci jsme měli šest kamenných kin. Teď není žádné. Zato tu jsou dva multiplexy, které promítají „současnou kvalitní produkci z celého světa“. Tak určitě – je tu funkční varianta kin, která uspokojila hlad po novotách na přelomu tisíciletí. Otázka je, jestli je to varianta dobrá – tedy jestli je to stále ještě pouze varianta –, nebo zda už lze hovořit o transformaci kulturních svatostánků. Jako člen občanského sdružení „Zachraňme kino Varšava“ si myslím, že to není dobrá varianta a že je potřeba s tím něco dělat. Tak jsme vytáhli do boje.
Kino Varšava v Liberci, o jehož rekonstrukci a znovuoživení usilujeme, bylo zprovozněno v roce 1908 a s kratšími pauzami fungovalo 100 let. Na počátku 21. století se bohužel nedokázalo vyrovnat s nastupujícími multikiny a bylo dramaturgicky nekonkurenceschopné. Krásná budova ve stylu art deco začala chátrat a město (vlastník objektu) se jí chtělo jednoduše zbavit. Proti prodeji se však zvedla vlna nevole, ze které se podařilo vykřesat partu lidí, kteří se snaží o jeho záchranu. Věřím, že si našinec umí živě představit, kterak těžký úkol to vlastně je. Jenže poručte přesvědčení.
Po nesčetných jednáních se zastupiteli Statutárního města Liberec a výstupech na zastupitelstvech jsme nakonec po roce získali nájemní smlouvu na jeden rok. Kino jsme uklidili, odstranili houby (a nebylo jich málo) a začali spíše undergroundově nežli alternativně objekt provozovat. Domníváme se, že úkolem kina dnešního formátu v centru města je vyjma kvalitní filmové projekce také integrace divadelních a tanečních souborů, pěveckých sborů, kapel, přednáškové činnosti a třeba literárních čtení pod jednu střechu do prostoru, kde se dá využívat technika a zázemí universálně. Kino tak propojuje jednotlivé kulturní oblasti a ty se mohou navzájem ovlivňovat. Podstatnou nutností je schopnost kina nabídnout program pro široké spektrum obyvatel – od dětí až po seniory. Z toho vyplývá, že by mělo žít celý den – od rána do noci. Ačkoliv je postavení multiplexů stále silné, poslední dobou jsou častěji vidět a slyšet tendence nejen mladých lidí, aby se s tím začalo něco dělat. Domníváme se, že právě koncept kina Varšava s přesahem je pomyslným odrazovým můstkem pro změnu vnímání kulturních souvislostí nejen pro obyvatelé Liberce, ale i pro široké okolí. V širším kontextu je objekt kina Varšava důležitou součástí libereckého dění a vždy jím byl. Tuto perlu je třeba navrátit do kolektivní živé paměti Liberce.
Jelikož našemu záměru opravdu věříme a chceme ho realizovat, podali jsme žádost o registraci projektu v rámci programu ROP Severovýchod, a to na 20 milionů korun. A tady už přestává sranda. Zástupci města Liberec se nejsou schopni v současné době domluvit téměř na ničem, natož na tomto projektu, a tak jsme celý projekt vytvořili a zároveň jsme i žadateli o dotaci z ROP. Pět dobrovolníků, kterým záleží na osudu tohoto objektu, již 1,5 roku tvrdě maká na tom, aby zvelebili městský majetek, jenž zůstane městu. Zcela zadarmo, bez ambicí budoucího vlastníka a navíc s dotací vlastních finančních prostředků. Je tohle normální? Zastupitelé města až na pár výjimek stále neslyší. Je snad tohle normální?
Po příjezdu z festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě jsem byl plný entusiasmu. Ozvěny Po.Hlavě, které uvádíme tento víkend, jsou tou správnou cestou, kterou by se zachraňované kino nejspíše mělo vydat. Problém je ovšem v tom, že pokud nepoložíme vlastní krky na pomyslnou gilotinu (nebudeme ručit soukromým majetkem za zhodnocení majetku města), pokud nevyjednáme podporu tuhle, onde a ještě támhle (Liberecký kraj, sponzoři, granty) a pokud byť jen o píď ustoupíme, šance na záchranu posledního objektu s ušlechtilým cílem a krásnou architekturou zmizí a už nebude. Nic nebude. Půjdeme do Fóra a dáme si burger.
„Pane maršále Koněve… ťuk,ťuk,ťuk… můžeme dál?“
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
redakce 02.02.2025
Historie, můj vnitřní boj, příroda, živly, země, kulturní dědictví, válka, mír, nenávist, odvaha, pokání, smrt a vykoupení, na tohle věří Blind Ruler Cursed Land.
redakce 31.01.2025
Stručná historie českého R&B, ponor do rapové scény v Atlantě a latinskoamerické v Buenos Aires, rozhovory s dvojicemi Erika Rein & Jonatan Pastirčák a Irena a Vojtěch Havlovi a opravdu…
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Jakub Šíma 30.01.2025
Atlanta má nejen lví podíl na globální dominanci rapu, ale především je podepsaná pod evolucí, která natrvalo změnila zvuk žánru a přinesla do něj řadu nových výrazových prostředků.
Klára Řepková 30.01.2025
„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“
Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025
Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.
Filip Peloušek 29.01.2025
Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.