redakce | Články | 30.10.2013
V Liberci jsme měli šest kamenných kin. Teď není žádné. Zato tu jsou dva multiplexy, které promítají „současnou kvalitní produkci z celého světa“. Tak určitě – je tu funkční varianta kin, která uspokojila hlad po novotách na přelomu tisíciletí. Otázka je, jestli je to varianta dobrá – tedy jestli je to stále ještě pouze varianta –, nebo zda už lze hovořit o transformaci kulturních svatostánků. Jako člen občanského sdružení „Zachraňme kino Varšava“ si myslím, že to není dobrá varianta a že je potřeba s tím něco dělat. Tak jsme vytáhli do boje.
Kino Varšava v Liberci, o jehož rekonstrukci a znovuoživení usilujeme, bylo zprovozněno v roce 1908 a s kratšími pauzami fungovalo 100 let. Na počátku 21. století se bohužel nedokázalo vyrovnat s nastupujícími multikiny a bylo dramaturgicky nekonkurenceschopné. Krásná budova ve stylu art deco začala chátrat a město (vlastník objektu) se jí chtělo jednoduše zbavit. Proti prodeji se však zvedla vlna nevole, ze které se podařilo vykřesat partu lidí, kteří se snaží o jeho záchranu. Věřím, že si našinec umí živě představit, kterak těžký úkol to vlastně je. Jenže poručte přesvědčení.
Po nesčetných jednáních se zastupiteli Statutárního města Liberec a výstupech na zastupitelstvech jsme nakonec po roce získali nájemní smlouvu na jeden rok. Kino jsme uklidili, odstranili houby (a nebylo jich málo) a začali spíše undergroundově nežli alternativně objekt provozovat. Domníváme se, že úkolem kina dnešního formátu v centru města je vyjma kvalitní filmové projekce také integrace divadelních a tanečních souborů, pěveckých sborů, kapel, přednáškové činnosti a třeba literárních čtení pod jednu střechu do prostoru, kde se dá využívat technika a zázemí universálně. Kino tak propojuje jednotlivé kulturní oblasti a ty se mohou navzájem ovlivňovat. Podstatnou nutností je schopnost kina nabídnout program pro široké spektrum obyvatel – od dětí až po seniory. Z toho vyplývá, že by mělo žít celý den – od rána do noci. Ačkoliv je postavení multiplexů stále silné, poslední dobou jsou častěji vidět a slyšet tendence nejen mladých lidí, aby se s tím začalo něco dělat. Domníváme se, že právě koncept kina Varšava s přesahem je pomyslným odrazovým můstkem pro změnu vnímání kulturních souvislostí nejen pro obyvatelé Liberce, ale i pro široké okolí. V širším kontextu je objekt kina Varšava důležitou součástí libereckého dění a vždy jím byl. Tuto perlu je třeba navrátit do kolektivní živé paměti Liberce.
Jelikož našemu záměru opravdu věříme a chceme ho realizovat, podali jsme žádost o registraci projektu v rámci programu ROP Severovýchod, a to na 20 milionů korun. A tady už přestává sranda. Zástupci města Liberec se nejsou schopni v současné době domluvit téměř na ničem, natož na tomto projektu, a tak jsme celý projekt vytvořili a zároveň jsme i žadateli o dotaci z ROP. Pět dobrovolníků, kterým záleží na osudu tohoto objektu, již 1,5 roku tvrdě maká na tom, aby zvelebili městský majetek, jenž zůstane městu. Zcela zadarmo, bez ambicí budoucího vlastníka a navíc s dotací vlastních finančních prostředků. Je tohle normální? Zastupitelé města až na pár výjimek stále neslyší. Je snad tohle normální?
Po příjezdu z festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě jsem byl plný entusiasmu. Ozvěny Po.Hlavě, které uvádíme tento víkend, jsou tou správnou cestou, kterou by se zachraňované kino nejspíše mělo vydat. Problém je ovšem v tom, že pokud nepoložíme vlastní krky na pomyslnou gilotinu (nebudeme ručit soukromým majetkem za zhodnocení majetku města), pokud nevyjednáme podporu tuhle, onde a ještě támhle (Liberecký kraj, sponzoři, granty) a pokud byť jen o píď ustoupíme, šance na záchranu posledního objektu s ušlechtilým cílem a krásnou architekturou zmizí a už nebude. Nic nebude. Půjdeme do Fóra a dáme si burger.
„Pane maršále Koněve… ťuk,ťuk,ťuk… můžeme dál?“
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.