Články / Reporty

XXII. Blues Alive: Blues i jazz, jedno jest

XXII. Blues Alive: Blues i jazz, jedno jest

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 18.11.2017

Jeden fakt letošnímu ročníku festivalu Blues Alive v Šumperku rozhodně upřít nelze: Šlape jako hodinky, bez zdlouhavých prostojů nastupuje jedna kapela za druhou, přestavby pódia mezi jednotlivými vystupujícími jsou rychlé, přesné a dokonale secvičené, stage crew pracuje bezchybně a případné problémy řeší operativně. Svědčí to o velké profesionalitě. Blues Alive rok od roku roste, i když rezervy tu jsou.

Ukázal to hlavně John Medeski, fenomenální klávesista a klavírista, který přivezl svůj kvartet Mad Skillet, opírající se o fantastickou neworleanskou rytmiku bicí/zefektovaný suzafon. A přivezli moderní jazz, melodický, strhující až do transu a velmi, velmi zábavný. Od dramaturgie poměrně nečekané žánrové vybočení, ale soudě podle bouřlivé reakce publika velmi vítaný. Škoda jen, že Medeski dostal nevýhodný čtyřicetiminutový slot uprostřed celého programu. Ale vzhledem k tomu, že nebylo úplně jasné, co Mad Skillet přivezou a co na to konzervativní bluesmani, dá se to chápat.

Zbytek vystupujících už se držel v žánrových mantinelech. Slovak Blues Projekt je místní stálicí, kterou milují fanoušci a emoce fungují i opačně, Zac Harmon přivezl prozářenou sluníčkovou show a Bex Marshall poutala jak směsí blues a country, tak i vzhledem rozdováděné kovbojky.

fotogalerie z festivalu tady i tu

Večer měl vyvrcholit sestavou Blues Harp Explosion, v níž se sešli tři legendární hráči na foukací harmoniku – Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Nakonec přijeli čtyři, ale to vem čert. A navíc doprovodnou kapelu doplnil na klávesách očividně ještě nevybouřený John Medeski. Problém byl, že vystoupení nebylo úplně nazkoušené a zejména jeho úvodní zdlouhavá pasáž, kdy pódium opanoval každý z hudebníků samostatně, zbrzdila celý večer. Dlouhá sóla v každé skladbě, improvizované pasáže, exhibice na harmoniku - bylo jich dost na jeden standardní koncert a tady to bylo hned čtyřikrát dokola.

Věci se začaly hýbat až ve spojení všech čtyř individualit (takhle to slibovala i festivalová anotace) a hlavně v závěrečném jamu I've Got My Mojo Workin'. To se totiž na pódiu objevilo všechno, co v zákulisí mluvilo anglicky a zvládlo držet nástroj. To jsou přesně ty momenty, kvůli kterým stálo za to překousnout mnohdy poněkud exhibicionistická ega harmonikářských legend.

Info

Blues Alive 2017:
Slovak Blues Project (sk), Bex Marshall Blues Band (gb/cz), John Medeski's Mad Skillet (us), Zac Harmon (us), The Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harmon and Magic Dick (us)
17.11.2017, Dům kultury, Šumperk

foto © Radim Malíček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace