Andrea Bodnárová | Články / Sloupky/Blogy | 03.02.2018
Letošní heslo CTM „Turmoil“ znamená rozruch či zmatek. Je to taky ten pocit, když jdete tři dny po sobě do Berghainu a vždycky tam je něco úplně odlišného, temperamentem i žánrově. Anebo přijdete na výstavu v Kunsthaus Bethanien (Uncanny Valleys of a Possible Future) a v jedné místnosti je videoinstalace hry piškvorek, kterou napínavě komentuje AI (Lawrence Lek), ve druhé se houpe ze stropu zavěšený žebřík, židle a další náhodné objekty z domácnosti (Peter Flemming) a ve třetí se návštěvník může nechat zmáčknout mezi dva nafouknuté polštáře (Teun Vonk). To vše sledujete s pocitem, že kamkoliv vlezete, bude to hrozně v pohodě. Berghain je v jednu chvíli útulný a komorní a pak najednou velký a prostorný. Říkejme tomu „zvukový klam“.
S útulností a komorní atmosférou si hrála AGF, toho dne jsme při vstupu do Berghainu dostali papírky s návodem, jak ve správný okamžik reagovat. Ten trval přibližně tři a půl minuty, kdy jsme se v účinkující proměnili pomocí „vydávání jakýchkoliv tichých zvuků“ a AGF se mezi náma procházela, aby poznala jednotlivé části tvořící celek. Posteskla si, že je tu zakázáno nahrávat, což v tomhle případě škoda byla, do její kolekce field recordings by to určitě zapadlo.
Na dalším stupínku „komornosti“ se nachází experimentální cellistka Okkyung Lee, jejíž vystoupení bylo asi nejdál od toho, co se normálně v Berghainu hraje, i když energií překypovala a určitě by rozdrtila nejednu technopárty. Pokud kytara Blixy Bargelda v The Bad Seeds představovala umírající koťátka, její cello znělo místy jako glitchující pračka, režim ždímání. Bubeník Cevdet Erek hrál ten den hned dva značně odlišné sety. Středeční program byl vůbec demonstrací toho, co všechno je možné vydolovat z jednoho jediného nástroje, pokud člověk ví, jak si ho nazvučit, jak si pohrávat s rezonancí a v případě Okkyung Lee jak pracovat s fyzičkou. Cevdet Erek ji možná taky měl, ale tolik ji nepotřeboval, vystačil si s velmi minimalistickým přístupem a meditativním výsledkem.
A o finální příčku v kategorii „co prostor dá“ se podělí Hugo Esquinca a Marcus Schmickler. Od Esquincy bylo velmi hezké, že po tom, co do promo textu napsali „zátěžový test obecenstva“, si na stage postavili hlukoměr, který ukazoval „jen“ 110 decibelů. Marcus Schmickler vystupoval po Esquincovi a dal nám na dobrou noc sirény a válečnou zónu.
Ve čtvrtek se Berghain znovu proměnil na klub. A pokud by to tam vypadalo pořád takhle, asi bych se tam nastěhovala. Sice bych pravděpodobně ohluchla a otrávila se třetinkovým Berlinerem, ale co už. Osobním vrcholem večera byl Violence, jehož živé basy převýšily studiovou nahrávku asi o 150%, a pak pohlcující set Schwefelgelb. Vlastně ani nevím, jak dlouho hráli, ale bylo to tak akorát, aby trans vydržel po celou dobu, bez ohledu na to, jestli byl člověk uprostřed parketu anebo zevlil na houpačce u baru. Naléhavost. Emancipace. To je ten Turmoil.
CTM Berlin 2018
26. 1. - 4. 2. 2018, Berlín
foto © Ralph Larmann
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.