Články / Sloupky/Blogy

Korzo #3: Barbaři a kriminální móda

Korzo #3: Barbaři a kriminální móda

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 02.07.2018

Tři dny za sebou a ani jeden předčasný odchod? Buď mám vyloženě štěstí, nebo už vážně stárnu. Anebo obojí. I když vlastně, jedna nuda k nepřežití by tu byla, a to druhý poločas utkání Španělsko versus Rusko, trestuhodně vyměněný za projekci novinky Timura Bekmambetova Profil. Špatné rozhodnutí, místo pikantní podívané přišel nepovedený házenkářský trénink u zaparkovaného autobusu a po pár desítkách minut mi už bylo zcela jedno, jak to dopadne. Bez ohledu na výsledek navíc ani ve Varech k žádnému „božímu dopuštění“, které avizoval kamarád na Twitteru, nepřišlo, v neděli večer byli možná unaveni jak Rusové místní, tak i přespolní. Krátce po půlnoci cestou z kina v Puppu míjím podobně osamělé kolemjdoucí, všude je tak nějak ticho a klid, podivně ztišený je dokonce i neúnavný koktejlový bar u Thermalu.

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ říká titul rumunského soutěžního snímku a jde o překvapivě svižných sto a čtyřicet minut vyprávějících o přípravách stylizované rekonstrukci skutečné události. Rumunský podíl na antisemitských čistkách na Východní frontě není příliš známý nejen ve světě, ale ani v Rumunsku samotném, právě na téma selektivního vnímání dějin chce režisér Radu Jude (před několika lety zde uváděl s úspěchem svůj snímek Aferim!) prostřednictvím hlavní hrdinky Mariany, režisérky zmíněného představení, upozornit. Což se bezpochyby daří. Chytře vystavěný snímek je výchovný i působivý zároveň, ve hře jsou všechny možné osvědčené a dnes nebývale moderní prostředky jako demagogie, zlehčování nebo rovnou čistá lež. Mariana bojuje s předsudky místní radnice, komparsu i svých spolupracovníků, na závěr ale přes veškeré úsilí nepřichází toužená katarze a debata, jenom naprosté nepochopení. Tak nějak se nelze ubránit pocitu, že je to vlastně tak trochu jedno. Marianě a nakonec i divákovi.


Na Divokém Západě byla barbarů spousta, se svědomím nebo bez něj, kombinace přísného westernu, osvědčeného Christiana Balea a režiséra Scotta Coopera (Blanck Mass nebo Crazy Heart) nemohla dopadnout špatně. Drama Nepřátelé mělo premiéru už loni, ale do českých kin se nedostalo, těžko říct proč. Vyložené nadšení se nakonec nedostavilo, režisér toho chce říct možná až příliš mnoho a příliš komplikovaně i důrazně zároveň, ale jinak veskrze slušná podívaná se skvělým Christianem Balem a vysoce působivou hudbou Max Richtera. Všemi větry ošlehaný a notně unavený kapitán americké armády doprovází na cestě k posvátnému pohřebišti čejenského náčelníka, s nímž předtím dlouhá léta válčil a dostal ho také do vězení. Nenáviděná osoba i úkol, na cestě pochopitelně spousta překážek a pochybností a někde vzadu nepřekonatelný pocit viny vůči původním obyvatelům Ameriky. Ale nebojte, k jistému smíření nakonec přece jen dojde.

Původní obyvatelstvo hraje výraznou roli také v kolumbijském snímku Stěhovaví ptáci, který poměrně nečekaným způsobem promlouvá k dnes populárnímu tématu kolumbijských narcos. V rodinném dramatu z prostředí indiánského kmene Wayú se střetává touha po bohatství a zabezpečení s dávnými zvyky a tradicemi, což pochopitelně nemůže skončit dobře. Obvyklé narcos propriety jako drogami napěchovaná letadla, přehnaně vybavené domácnosti nebo vraždění konkurence i společníků se zde střídají s kmenovými rituály či letmými poetickými obrazy v titulu zmíněných ptáků, kteří podle legend zvěstují to či ono. Výsledek je působivý a vtahující, ovšem domorodí obchodníci s trávou vytlačí trička s oplácaným Pablitem jen těžko. Navíc tahle kriminál fashion vlna zjevně pokračuje, na kolonádě viděn textil nejen s Pablem Escobarem nebo lokálním oblíbencem Jiřím Kajínkem, ale také s Al Caponem. O zlatých řetězech nemluvě.

Info

53. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
29. 6. - 7. 7. 2018, Karlovy Vary
festivalový web

foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace