Martin Řezníček | Články / Reporty | 25.02.2017
„Myslíš, že dá dneska freestyle a půjde mezi lidi?“
„Jasně, že jo. Je to přece Astronautalis.“
Miluju banální rozhovory před koncertem, kdy člověk ví, co má čekat, ale o to šťastnější je, když se mu očekávání naplní.
Předskokanka Aby Wolf má s Astronautalisem společnou nejenom řadu koncertů, ale i hometown Minneapolis. Chlad minnesotských borových hájů od ní ale nečekejte. Zpěvačka vystupuje sama a doprovází se na sampler a drummer pad, k přednahraným smyčkám přičarovává neartikulované vokální linky kombinované s lyrickými pasážemi. Hlas promlouvající výraznými emocemi vás zavede do míst, kam se toužíte podívat, ale leckdy marně hledáte cestu – stejně jako se to stalo návštěvníkům Music Baru pražské Lucerny.
Astronautalis na indie elektronický set navázal pomalejšími „smutnými songy“, a přestože svoje slova do mikrofonu sypal s obvyklou vervou, obecenstvo jako by na něco čekalo. A to něco přišlo po šesti skladbách: „Už žádný smutný písně. Teď přijde bordel. Všichni budete tančit – je jedno, jestli to neumíte, všichni tančíme na hovno. Všichni budete zpívat – je jedno, jestli to neumíte nebo neznáte slova, nějaký si vymyslete. Všichni tančí, všichni zpívaj. A žádný čuráctví!“
Jak řekl, tak se taky stalo, a bylo fuk, že jsme od něj tenhle proslov už slyšeli. Vibe se rozjel s čistě hiphopovými i bluesem říznutými tracky a člověk nemusel věřit v Boha, aby pochopil, o čem je Running Away from God, a nemusel být ztracený, aby se našel v The River, the Woods. Porci soulového písničkářství jsme dostali, když se DJ chopil kytary a společně vysekli akustickou verzi Cut My Body Loose. Pak se vrátila striktní dikce – hadr nasáklý potem a vymáchaný v kýblu špinavého grimeu měl nášivku Sike! a borec nám ho hodil přímo do ksichtu.
O Astronautalisovi kolují legendy. Maximální nasazení a entuziasmus, zabijácká flow, umění strhnout pár lidí i narvaný klub. V Lucerně se všechno potvrdilo a došlo i na pověstný freestyle, ve kterém nám s gustem odrapoval zážitky z české a slovenské tour.
Astronautalis (us), Aby Wolf (us)
23. 2. 2017 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Vlastimil Vojáček
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.