Jakub Koumar | Články / Recenze | 21.10.2020
Jedním z poznávacích znamení, kterými se může pyšnit Pontiac Streator, je záliba v rozličných kooperacích. K tomu, aby mohl hudbu kombinovat s mnoha kolegy, potřeboval nalézt výjimečný balanc mezi pro něj příznačným všeobjímajícím klidem a rafinovanou extatičností. To se projevuje na celé práci, včetně nejnovější desky Triz.
Pokud bychom chtěli identifikovat nejvýznamnější, žánr určující hudební prvek, museli bychom sáhnout po ambientu. Jak předchozí album natočené ve spolupráci s filadelfskou ambientní skladatelkou Ullou Straus nazvané 11 Items, tak aktuální Triz kolem sebe má lehce zamlžený meditativní nádech stojící na měkkých a konstantních zvukových plochách. Jenže jedním dechem je třeba dodat, že Pontiac Streator je i spousta experimentování, odkazů na současnou taneční scénu, a především přirozené přelétávání mezi různými styly. Svědčí o tom i fakt, že tenhle projekt letos zároveň vstoupil do dalších kooperací jako velmi subtilní, až křehce strukturovaný Micro Incubus nebo naopak náležitě hutný harsh-noisový projekt Virtualdemonlaxative.
Jako by se Pontiac Streator rozhodl ambient přetvořit, modernizovat, a to ze všech, třebas těch naprosto nepravděpodobných směrů. Nejsou mu cizí ani bezohledně vhozené noisově zmatené prskance, IDM či glitch. A jak se mu hudba pod rukama vyvíjí, započíná i malá zvuková evoluce. Do skladeb přicházejí nové a nové prvky, které na sebe neustále reagují a vytvářejí zcela funkční a soběstačné zvukové prostředí, kde není nic absolutní.
Zvukové plochy jsou často tak tence nakrájené, že spíš prokládají mnohem syrovější hmotu stvořenou z pulzů, šramotů a rytmů. Mezi nimi se objevují fragmenty a úlomky melodií, z nichž se teprve v hlavě skládá nějaký konkrétnější objekt, nebo spíš reminiscence na jeho tvar. Když dojde na terénní nahrávky, mají tak neurčitý charakter, že se neobjeví ani náznak touhy je jakkoli asociovat. Dokonce se vkrádají pochyby, jestli o field recordings opravdu jde. Organicky bohaté skladby splývají převážně ve volném tempu a zároveň jejich zvuková hojnost podporuje rostoucí závislost. Přitom se veškeré proměny skrývají v nepatrnostech. Rozlámaný beat se nenápadně posune, útržek melodie se zlehka pozmění… Nejednou se začnou vtírat neodbytné otázky. Změnilo se to doopravdy? Nebo je to jen dojem uvnitř hlavy?
Triz je album vyvolávající dojem obrovského prostoru. V každém okamžiku, záchvěvu, rezonanci je kousek nekonečna. Každý obhroublý nebo dynamický prvek je zahalen jednotným filtrem a jeho vlnění usměrněno. Zároveň neztrácí šmrnc díky psychedelické patině a překvapivé barevnosti, která zároveň působí přirozeně jako zoxidovaná měď. Pontiac Streator zní jako by měl mnoho rukou, přičemž nemá nejmenší problém s jejich koordinací, protože je řídí jediná a dokonalá mysl.
Pontiac Streator – Triz (Motion Ward, 2020)
bandcamp interpreta
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.