Články / Reporty

Colin Stetson a hranice možného

Colin Stetson a hranice možného

Jan Starý | Články / Reporty | 02.05.2017

Hodinový poslech sólového saxofonu nezní jako ideální zábava na sobotní večer. Pokud ovšem není saxofonistou Colin Stetson. Jeho nahrávky, které vydal montrealský label Constellation, představují svérázné pojetí hry na saxofon zásadně odlišné od jazzového standardu. A sběratelům hudebních zajímavostí nabízel jeho první pražský koncert také možnost zblízka se podívat, jak vytváří hudbu.

Při sledování jeho hry totiž člověk musí žasnout. Stetson prokazuje mimořádné schopnosti a nedělá mu problém hrát na klasické ságo, ale i obrovitý bassaxofon, desetiminutové skladby bez přestávek. Aniž by při vlažné komunikaci s publikem nebo při komických výměnách se zvukařem působil zadýchaně. Nejvíce fascinující je ovšem jeho schopnost vytvářet v reálném čase hudbu o několika vrstvách, které se často výrazně liší a fungují v kontrapunktech.

Jeho metodu je možné odhalit jen zčásti. Stetson snímá zvuk v ústí saxofonu, odkud pochází klasický ryk, ale to je jen jeden prvek jeho palety. Kontaktní mikrofon připnutý na oblast hlasivek umožňuje doplňovat zvuk saxofonu magickými nápěvy beze slov, kromě toho využívá Stetson další mikrofony: cvakání klapek supluje běžné rytmické nástroje a mikrofon uvnitř dodává jemnější, konkrétnější zvuk. Jednotlivé stopy zvukař zřejmě procesuje, jinak ale koncert dodržuje Stetsonovy zásady - žádné smyčky, žádné samply, jen maximální využití cesty vzduchu z plic do nástroje.

fotogalerie z koncertu zde

Tohle omezení s sebou nese i určité nevýhody. Skladby si jsou dost podobné a i použité prostředky se opakují, stetsonovská variace na minimalistický směr klasické hudby (s jazzem má společný jen saxofon) může působit poněkud neživě i neuměle. Jenže hudebník s tímto handicapem neustále pracuje a album od alba posouvá hranice fyzicky možného a zároveň dosahuje čím dál pestřejších nuancí. Den před koncertem vydané album All This I Do for Glory je lyričtější, emocionálnější a propracovanější než jeho starší tvorba a právě z něj pochází i nejsilnější položka koncertu, v níž Stetson rozvíjí taneční potenciál své hudby do jakési pravěké obdoby industrial techna.

Stetson naživo potvrdil status naprostého unikátu. Hudební oblasti, ve kterých se pohybuje, jsou prakticky neprobádané, přesto máte stále chuť jít dál a hlouběji. Počkáme na epigony? Pokud se najde někdo s takhle výkonnými plicemi.

Info

STIMUL Nights:
Colin Stetson + E Converso
29.4.2017, MeetFactory, Praha

foto Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace