Richard Kutěj | Články / Reporty | 06.12.2018
„Obvyklí podezřelí“, tedy něco přes deset věrných, kteří horují pro experimentální scénu a scházejí se na večírcích, které se v Ostravě nejčastěji dějí ve Fiducii, Domě umění či v Jednom Tagu. „Chtělo by to rodinné foto,“ směje se Martin a parády z maďarské experimentální elektro scény dokončují zvukovku. „Sound is OK?“ ptá se jiný Martin, který to dnes pořádá a během setu dvojice L* mbik starostlivě deštníkem usměrňuje jednu ze svítilen na stropě, protože drnčí a kazí zvuk. Neslyším to. Slyším pestrý set, jeden zvukový obrazec, temno, táhlé plochy, v hustotě občas podbíjející taneční smyčky. V setu L* mbik se toho děje hodně, doplněno psycho videoprojekcí, skákající opičky i skalpely v lidském mase, škoda jen, že to hraje trochu potichu. L*mbik
Kálmán Pongrácz je velkou osobností maďarské scény a pohybuje se v několika projektech zároveň. Dnes večer hraje sólo jako Rovar17, protože kámoš, se kterým měli původně dorazit coby Royal Hungarian Noisemarkers, nakonec nemohl. Nevadí, je to úžasné vystoupení. Opět jeden nepřetržitý zvuk, temný ambient, dronové plochy, konkrétní zvuky, experimenty, při basech příjemné chvění podlahy, zvuk tentokrát v pořádku. Je to dlouhé, ale má to skvělou dramaturgii, hra neztrácí děj a bere na výlety do různých zvukových končin, set nabízí potemnělá vtahující místa i gradující intenzivní plochy vybičované do hlukového maxima. Soustředěný autor to místy doprovází hrátkami s mikrofonem, kterým klepe do krabiček, přikládá si ho na hrdlo nebo „vyrábí“ zvuk přímo ústy.
Set číslo tři aneb všichni dohromady, mladíci i mistr. L*mbik občas pokukují na Pongrácze, vzájemně si předávají zvukový prostor a je to příjemná mush-up tečka. Za hudbou, která se nebojí jít až na okraj, do neprobádaných a improvizačně těkavých prostor.
Rovar17 (hu) + L*mbik (hu)
29. 11. 2018 Fiducia, Ostrava
foto © Jan Šuška
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.