Články / Reporty

Drsňáci a romantici (The Cult)

Drsňáci a romantici (The Cult)

Akana | Články / Reporty | 04.07.2017

Jak je, myslím, dostatečně známo, zpěvák The Cult Ian Astbury byl v letech 2002-2007 prvním a nejvýraznějším hlasem poněkud pochybné vývařovny nostalgických vzpomínek zvané The Doors of the 21st Century. Že právě on má k vytvoření alespoň přibližné morrisonovské iluze výrazné předpoklady, se mohli přesvědčit svědkové nedělní „cultovní“ seance v Roxy. Duch Ještěrčího krále se v klubu vznášel už během nekonečné přípravy pódia prostřednictvím reprodukované (a bůhvíproč dokola se opakující) hudby legendární losangeleské čtveřice a v nezpochybnitelném Astburyho charismatu se připomínal po celou dobu koncertu. V některých pasážích se díky klávesovým partům Damona Foxe vloudil i do samotných písní, ovšem ty jsou samozřejmě uhnětené z trochu jiných ingrediencí. V jádru jde o přímočarý hard rock ve verzi, které svého času příslušely předpony „glam“ nebo „street“, ovšem z houfu ho vyděluje dodnes patrný temně romantický odér gothicrockových začátků kapely a hlavně energický, snadno identifikovatelný Astburyho vokál.

V hudbě The Cult netřeba hledat bůhvíjakou hloubku či více rozměrů, prvořadý je pravověrně rock'n'rollový tah na branku, testosteronová show s trochou přiměřeného patosu. V těchto bodech zůstala kapela své pověsti jen málo dlužna a postavila se k dílu poctivě a s vervou. Pokud na mě v první půli občas působila přece jen až příliš „profesionálním“ dojmem, v závěru základního setu a tím spíš v přídavcích už všechny zábrany – byly-li jaké – svorně popadaly. Dokladem budiž bezprostřednost, s jakou se Astbury po odeznění poslední skladby jal rovnou z pódia podepisovat fanouškům jejich cenné artefakty.

Přímá konfrontace klasických hitů z osmdesátých let, jako Wild Flower, Peace Dog, Sweet Soul Sister, She Sells Sanctuary nebo Fire Woman s ukázkami z posledního alba Hidden City (zastoupeného celkem čtyřikrát) odhalila potěšující skutečnost, že zatímco zlatý fond skupiny je zásobárnou přímočarých riffových náloží, schopných patřičně publikum rozpálit i rozezpívat, novější tvorba je zase skladatelsky i emocionálně vyzrálejší. Především pomalejší písně Birds of Paradise a Deeply Ordered Chaos přinesly vítanou rafinovanější dramatičnost a oba přístupy se během koncertu skvěle doplňovaly.

Gradace v přídavkových GOAT a Love Removal Machine byla příkladná a nemalým dílem k ní přispělo i jedno nečekané a milé zpestření. To když na druhou jmenovanou finálovku přiklusal na frontmanovo vyzvání ze zákulisí Duff McKagan, člen nejslavnější sestavy Pistolí a Růží, a vytvořil s Billym Duffym improvizovaný kytarový tandem. V té chvíli už všichni drsňáci na pódiu i pod ním zářili spokojeností. Z tradičního rockerského folklóru nechybělo vlastně nic. Z Astburyho crčel pot i sliny, John Tempesta se rozloučil s paličkami, sem tam nějaký ten „paroháč“. Nebyl to koncert, na který do smrti nezapomenete, ale když vám kapela, která svůj vrchol zažívala před třiceti lety, předvede, že její existence pořád dává smysl, je to taky moc fajn pocit.

Info

The Cult (us)
2. 7. 2017 Roxy, Praha

foto © Kateřina Postránecká

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace