Články / Reporty

Everything's gonna be allright, if we keep Blues Alive (Blues Alive 2021)

Everything's gonna be allright, if we keep Blues Alive (Blues Alive 2021)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 12.11.2021

Vážně to chybělo. Až když zase vstupuju do sedmdesátkového kulturáku v Šumperku, ve foyer vidím známé tváře a na pódiu to začíná rozjíždět početný ansámbl Jumping Matta skvělého harmonikáře Mátyáse Pribojszkého mi to dojde. Blues Alive, to bylo vždycky třídenní dobíjení baterií, kterého je obzvláště na podzim zatraceně třeba.

A první večer jubilejního pětadvacátého ročníku se skutečně „jelo do plných“ už od samého počátku. Masivní příval energie v podání zmíněného maďarského harmonikáře s celosvětovým renomé vrátil šumperské publikum kamsi do padesátých let. Jumping blues, rock’n’rolly, swingující energie – to byl začátek festivalu, na který se nezapomíná.

Dramaturgicky přesně zasazený Hans Theessink se ukázal být velmi příjemným zklidněním plně nastartovaného večera. Letos tedy žádná pomalá gradace. Tady se rovnou vystoupalo tam, kde předchozí večery končívaly – a pak se všechno šponovalo ještě výše. Theessink jen s akustickou kytarou dal vzpomenout na časy dřevního blues. Odehrál ho srdečně, citlivě, jak se na legendu sluší a patří.

fotogalerii z prvního festivalového dne najdete tady

Pat Fulgoni je na bluesové scéně úkaz. Ve svých Kava Kava míchá funky, dub a psychedelii, aktuálně je plně ponořen do elektroniky. Jenže když Šumperk zavolá, postaví bluesový ansámbl, napochoduje na pódium a triumfuje. A to ani se svou partou desperátů Blues Experience nemusí vymýšlet vlastní repertoár. Stačí mu stavět na klasikách. Nikdy by mě nenapadlo, jak blízko má k sobě Hendrixovo Little Wing a Purple Rain od Prince. A ejhle, má! A jaká je to síla, když se tyhle dvě skladby spojí do jedné.

Pianistu a klávesistu Bruce Katze předchází jeho pověst a v Šumperku jí dostál. Skromně působící vlasatý chlapík dovede být leaderem i spolehlivým, nenápadným sidemanen – to když přepustí „místo na slunci“ hostujícímu harmonikáři Gilesi Robsonovi, který svým charismatem i hráčskými schopnostmi velmi rychle opanoval jeviště. A ačkoliv má tahle parta za sebou společnou desku, druhá půlka patřila vlastně jen jemu. Nevadilo to.

On to byl vůbec večer silných osobností. Lil’ Ed je možná malý vzrůstem, ale jeho excentrická osobnost, přirozené klaunovství a kytarové mistrovství doslova zářilo. A zářili také technici Blues Alive, kteří si bryskně a se stoickým klidem profesionálů poradili s technickým problémem na Edově kytaře, aniž by se to jakkoliv podepsalo na dynamice celého vystoupení. Finále se přelilo do více než půlhodinové jam session, která byla v jistém ohledu i zdviženým prostředníčkem aktuálně platným opatřením: Jo tak vy nám zatrhnete tradiční jam session? Tak my si ji uděláme tady a teď! Zapojil se téměř každý z muzikantů, co ještě v zákulisí zůstal. Laťka je proklatě vysoko.

Info

XXV. Blues Alive
11.- 13. 11. 2021, Dům kultury, Šumperk

foto © Radim Malíček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace