redakce | Články / Profily | 24.04.2018
Anglická zpěvačka a hudebnice Jane Weaver prožila se skupinou Kill Laura začátkem devadesátých let pověstných patnáct minut slávy, tlak tvrdé mašinérie showbyznysu ale čtveřice dvacátníků nakonec neustála. O to větší satisfakce musela přijít loni, když se její album Modern Kosmology stalo jednou z nejoceňovanějších nahrávek (nejen) na britských ostrovech. Od grunge v podání Kill Laura se Jane Weaver přes několik sólových alb ve znamení více méně tradičního anglického folku vrátila obloukem k mohutnějšímu zvuku – Modern Kosmology, podobně jako předchozí kolekce The Silver Globe, poutají pozornost neskrývanou láskou ke space rocku, hutným klávesovým plochám, klasickému sci-fi a obskurním soundtrackům. České publikum může jen těšit, že mezi vůbec nejoblíbenější alba anglické autorky patří soundtracky k filmům Malá mořská víla nebo Valerie a týden divů.
"Tam, kde jsem vyrůstala, byl velice rozšířený chemický a farmaceutický průmysl, v okolí bylo hodně velkých divných továren, ze kterých neustále vycházel zvláštní zápach a v noci se rozblikaly spoustou tajuplných světel. Dodnes miluju obrazy nočního velkoměsta, snímky jako Blade Runner," říká Jane Weaver v rozhovoru pro Full Moon na otázku, kde se vzala fascinace sci-fi a vesmírnými obrazy vůbec. Náruživá hudební fanynka má také v oblibě německé skupiny jako Can nebo Kraftwerk, v žánru kosmische musik ostatně našla základ pro současný mohutný zvuk své kapely, který může místy působit obskurně nebo staromilsky, ale ve skutečnosti je velice svěží a v rámci nečekaných retro zákrutů, které hudební scéna nutně absolvuje, vlastně moderní. Jane Weaver vlivy minulosti nijak nepopírá, naopak je považuje za zcela přirozené: "Myslím, že to tak dělá hodně lidí – ohlížíme se nazpět, abychom mohli jít kupředu."
"Futuristickou diskotéku střídají atmosférické plochy a psychedelické výjevy plné barevných létajících motýlů, barevné částice evokující obrazy Hilmy af Klint se smršťují a znovu rozpínají, vy koukáte na třpytivé noční nebe ze své naleštěné rakety a přemýšlíte, jaký smysl celé to lidské pinožení má. Leckomu přijde přemýšlení o marnosti ukryté v týdny trvajícím procesu nakvétání rozložité magnólie, aby po jedné mrazivé noci bylo po všem, jako ztráta času. Možná je to ale naopak." Citát z recenze Veroniky Miksové na album Modern Cosmology je stejně poetický jako přesný, noční vystoupení Jane Weaver může být bezpochyby jedním ze zásadních zážitků letošního ročníku.
Jane Weaver
fb interpretky
Live: Colours of Ostrava 2018
18. - 21. 7. 2018
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
fb událost
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.