mArcElkrIz | Články | 12.11.2013
Vzpomínáte, jak dobrodružné bylo v devadesátých letech vystopovat tuhle rusovlasou divošku ve změti proplétajících se cestiček mladých folkových a country písničkářů? Pro alternativu a freak nažhavence příliš tradicionalistická, pro tolik oblíbené gothic country optimistická a neďábelská, pro vyznavače velikánů americké pop country málo neonová a nablýskaná. A tak se stále ocitá ve škatulkách alternative nebo indie. Budiž.
Od původních ostřejších hran a rysů a od zvuku malého country komba (kontrabas, lapsteel, banjo, čtyřstrunná kytara) přechází postupně k produkčně pestřejší a monumentálnější podobě. Kouzlo neuchopitelné divoženky přirozeně vystřídala už na předešlém, povedeném a v diskografii naprosto nepřehlédnutelném albu Middle Cyclone. A v rafinovaném mixu velkých melodií, sem tam (c)hutného, zhuštěného soundu a skvělých vokálů pokračuje i na aktuálním albu s vychytanou stopáží (38:14) a nadstandardně dlouhým názvem: The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You.
Sound je hutný a na míru šitý. Ostatně mezi muzikanty na albu lze najít řadu těch, kteří Neko Case provází takřka od začátku: (steel) kytarista Jon Rauhouse vždy ctil jak tradiční zvuk, tak i množství netradičních hluků a zvukových barev, které co nejpřesněji doplní texty Neko Case, plné silných obrazů, bojovnosti a bolesti (Buď zdrávo, děvčátko, tak kým chceš být - král či jeho mazlíček? ... Volila bych krále, ale znamená to věčnou samotu bez utěšujících náručí matiček).
Na první poslech se vryjí ostřejší okamžiky, ne až tak časté v dřívější tvorbě (Wild Creatures, Man, Ragtime), které mají charakteristické znaky: pádící rytmus, rozpoznatelný, pevný, pronikavý jistý hlas, vokály věrných souputnic Kelly Hogan a Rachel Flotard, trojici proplétajících se elektrických kytar, živočišně tepající rytmiku, všudypřítomnou gradaci, záseky a stále vyšší otáčky. Jako ta nejlepší esence z bratrských The New Pornographers. A na druhé straně jsou klidné, tiše se rozvíjející písně (Night Still Comes, Calling Cards, Afraid). Dřívější entuziasmus a kouzlo okamžiku v aranžmá nahradil nadhled a estetická rafinovanost, propracovanost. Až po několikerém poslechu vám začnou vyvstávat drobné motivy a zvukové momentky, pro které byly využity nejrůznější nástroje: autoharfa, saxofony, cello, flétny, midi sax, melotron a vibrafon. Možná i díky bohaté pavučině zvuků nakonec patří opravdový vrchol atmosférické Nearly Midnight, Honolulu, vystavěné pouze na hlasech, jejich rozdílnosti a přirozené síle. Klenuté, uhrančivé, nebezpečné a krásné. Stejně jako obal s dominantní černou a rudou.
Hvězda Neko Case žhne stále jasněji. A naštěstí její záři nepřehlušují ostré estrádní reflektory a filtry podbízivosti. Natočila desku, která se rozvíjí až po několikerém poslechu, ale o to silněji hryže a rozlévá se v žilách.
Neko Case - The Worse Things Get, The Harder I Fight, The Harder I Fight, The More I Love You (Anti-, 2013)
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.