Články / Reporty

Jó, kecy v časáku (Prouza)

Jó, kecy v časáku (Prouza)

Jakub Peřina | Články / Reporty | 26.01.2016

Když před pár týdny ohlásila svůj line up barcelonská Primavera, zachytil jsem legrační komentář: „Radiohead, PJ Harvey, Suede, Dinosaur Jr, Mudhoney, The Chills a Psychic TV? To mám 90´s flashback?“ V Čechách moc devadesátkových déjà vu nezažíváme, ta doba tady byla natolik specifická, že doteď nedošlo ani na sepsání nějakých výraznějších reflexí (Ondřej Štindl by se měl činit, byla by ostuda, kdyby ho předběhl Samir Hauser). Ne že bych osobně s 90´s měl nějaké velké zkušenosti. Asi nejblíž jsem jim byl během pár setkání, na které jsem si vyrazil s exmanželkou Petra Stanka z Majkláčů. Totiž v 94´ jsem šel do první třídy, ode mě „chce se mi brečet - kytary, Bunkr, nejlepší léta... doprdele, nějak nám to uteklo“ neuslyšíte. Tak doufám, že vás nevyděsím - jako toho chlápka, co mě onehdy zastavil na ulici a rozčíleně ukazoval na moje triko s Marcem Bolanem a ptal se, jak je to jako možný, že toho přece nemůžu znát-, když teď napíšu, že Prouzu jsem měl vždycky rád.

Na rovinu - Prouza je pro mě Tomáš Hampel a první dvě desky (1990, 1992). Hampelovy texty ke mě mluví podivně přitažlivým hlasem, můžu to zkusit nazvat třeba jako nervní balancování mezi odstupem a naléhavostí. „Kdyby se mi chtělo/ kdyby bylo kam/ to by bylo jiný/ to by bylo fajn“ nebo „Dnes nemám náladu do práce jít, lehnu si raději a pak se uvidí“ zní v Hampelově podání plném protikladů (apatie vs. nasrání, fatálnost vs. nihilismus) neodolatelně i po těch pětadvaceti letech. Důležitá zpověď kluka svého věku. Kapela sice vycházela z gothic rocku, byla ale víc než jen kopírka svých vzorů. Osobitý zvuk, chytře udělané klipy. Prostě kluci, kterým jste TO mohli věřit. Těžko říct, proč to u pozdějších českých kytarovek bylo už stále vzácnější (vlastně i tehdejších, viz celá česká shoegazeová vlna). Konec bohužel přišel brzy. Aspoň že kolem Hampela po jeho „zmizení“ vznikl krásný mýtus. Na netu se dočtete, jak jeden říká „Hampel je někde v Praze“, druhý „Hampel je v léčebně“ a třetí „ten už bude na jiné polokouli“. Pro mě zůstává Hampel v textech, ve kterých toho možná řekl méně, než bychom od něj chtěli, ale sám za sebe asi přesně tolik, kolik potřeboval.

Problém Prouzy v roce 2016 je to, že působí spíš jako kapela, která hraje covery Prouzy. Dvě nové desky Prouzy (2007, 2013) po jejich comebacku na mě moc nefungují, ale nechám jim tu „upřímnost“ a „syrovost“ , které tam občas vykouknou. Mohlo to dopadnout i hůř, obnovit po patnácti letech kapelu s jedním původním členem určitě není sranda. Ten večer v Malostranské besedě se ale klidně mohl odehrávat v hospodě Na Slamníku. Rozdíl by nikdo nepoznal ve zvuku (pub rock debilně nahlas) ani v image (kšiltovky, fakt?). Cucal jsem zvětralé pivo a trpělivě čekal, kdy mi zaměnitelná kapela bez charismatu konečně zahraje něco od Prouzy, a když to pak hrála, napadaly mě při tom akorát trapná přirovnání k vytouženému sexu, který přišel o dekádu později, než měl. U pódia se celý koncert zmítala mladá holka v džísce. Bya to ten typ tanečnice, která konkrétní kapelu ani tak moc nepotřebuje, tancuje prostě na cokoliv, na co to jen trochu jde. Koukalo se na ní ale hezky a taky jsem si při pohledu na ni vzpomněl, že za rohem je Blue Light. „Pojďte do toho, chlapi!“ vykřikla takhle před jednou nadšená pamětnice a v ten moment mi definitivně došlo, že i kdyby se Tomáš Hampel zázračně objevil, v téhle Prouze by už vystupovat nemohl.

Info

Prouza
23. 1. 2015, Malostranská beseda, Praha
foto © Sylva Rödlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace