Akana | Články | 15.01.2014
Kdo si na ně dneska ještě vzpomene? Stěží už lovíme z paměti jména jako Ride, Lush, House of Love nebo Adorable, a přitom ti všichni si svého času aspoň krátce mohli vychutnat triumfální jízdu pod značně promiskuitním vítězným obloukem britského tisku a byli vzýváni jako spasitelé kytarové scény. Kitchens of Distinction nikoliv. Něco jako mírný hype zažili mezi první a druhou deskou, ale nikdy se nestali mezi podobnými soubory dominantním zjevem. Příliš se lišili, nezapadali do dobových schémat, odrazovali kontroverzními tématy (ne každému projde to, co Morrisseymu), nebyli vhodnými kandidáty do dívčích vlhkých snů (zpěvák Patrick Fitzgerald je koneckonců gay), prostě i hudební hvězdy potřebují ke svému vzniku určité předpoklady, a ty Kitchens zdaleka nesplňovali. Nicméně právě oni patřili podle mého názoru k těm nejoriginálnějším zjevům tehdejšího britského kytarového šílenství. O to víc mě jejich nečekaný comeback těší, ačkoli si nedělám iluze o jeho výraznějším komerčním dopadu.
Na novince zastihujeme muziku kapely zhruba v téže podobě, v níž nás před dvěma dekádami opustila. Radikálně proměněný hudební kontext jim částečně hraje do ruky – už je nestíní mraky podobně zaměřených, průbojnějších, ale rychle hasnoucích bandů těžících ze vzedmuté módní vlny. Na druhou stranu jim ale dnešní přemnožená, snadnou dostupností skrze internet hnojená a nekonečně různorodá hudební komunita dává k vyniknutí ještě méně šancí. Dost skuhrání, album Folly se povedlo a Kitchens ho jistě nedávali dohromady s myšlenkami na bytnějící konta. Na to je jejich hudba stále příliš upřímná, citově obnažená a důvěryhodná.
Vždycky stáli někde na půl cesty mezi emocionálně odtažitým shoegaze/dream popem a palčivým světabolem Joy Division nebo The Cure. Křehké feedbackové zábaly pro ně byly charakteristické, ale v jejich středu stála vždycky píseň s pevnými obrysy a naléhavým podáním. Ve zdánlivě laskavém vazbení se ukrývaly zraňující žiletky citových kolizí a frustrací, které ospalé zírání na špičky bot znemožňovaly. Úvodní píseň nového alba Oak Tree přesně tohle znovu oživuje. Pomalu houstnoucím, melancholickým kytarovým mlázím se proplétá Fitzgeraldův zpěv se stejnou naléhavostí a jakýmsi hrdým bolestínstvím jako kdysi. Na skvělý otvírák naváže stejně zdařilá, důraznější Extravagance, ale opravdu svižných temp, v nichž bývala kapela rovněž silná, si tady moc neužijeme – rychlá, ale neagresivní Tiny Moments, Tiny Omens přichází až těsně před závěrečnou smířlivou katarzí The Most Beautiful Day.
Melodické linky v porovnání s dřívějšími nahrávkami nejsou na první dojem tak výrazné, nenabízejí se v osvětlených vitrínách, ale s dalšími poslechy zrají a Fitzgeraldův hlas je dokáže naplnit emocemi po okraj. Výjimku tvoří velkoryse klenutý refrén singlovky Japan to Jupiter, i když pro mě jsou ještě přitažlivější ty méně nápadné, třeba ztěžka se valící, naléhavě temná Wolves, Crowes, kontrastující s úpěnlivým vokálem v následující No Longer Elastic, kde křehkost vyvažuje stupňující se orchestrální pozadí.
Comeback Kitchens of Distinction má oproti podobným (nabízí se letošní návrat Suede nebo My Bloody Valentine) jednu výhodu: nikdo ho – a skoro nikdo na něj – nečekal. Už tím se možnost zklamání dost minimalizuje. I tak ale mohlo vzniknout něco na způsob zašlé nostalgické prachovky, která omete vzpomínky hrstky pamětníků, a jakýkoliv jiný přínos bude zanedbatelný. Nestalo se. Folly je zdravé dítě zralých rodičů, deska, která znovu dokáže dojmout, a ačkoliv se hudba kapely proměnila spíš v jednotlivostech, nezní jako vykopávka. To svědčí o tom, že už tenkrát, před dvaceti lety, v ní bylo víc nadčasové emocionality, než u většiny protěžovanějších současníků.
Kitchens of Disctinction – Folly (3Loop Music, 2013)
http://www.3loopmusic.com/partner-artists/kitchens-of-distinction
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.