Jakub Koumar | Články | 19.12.2013
Náš život je jako moře. Z jeho neprobádaných hlubin se mohou vynořit hořké vzpomínky a v jeho bezbřehých dálkách nás nezřídka navštíví temné pocity. A přece je chmurně nekonečná mořská hladina symbolem krásy a dokonalosti. Stejně jako náš život. Krásný ve všech polohách smutku.
Mark Kozelek je pro počet desek, živých záznamů a limitovaných edicí miláčkem sběratelů. Od roku 1992 jich stihl vysypat kolem čtyřicítky a je tedy jasné, že pokud vám přijde k chuti a zatoužíte po nějaké nahrávce, připadáte si jak dítě v cukrárně. Na novém přírůstku zatoužil po zvuku vymykajícímu se jeho běžnému rejstříku a po přímočarém hudebním doprovodu. S tím mu pomohl Jimmy Lavalle, odskočivší si z domovských The Album Leaf. Nejdřív se jednalo o jednu skladbu, kterou byli oba nadšeni natolik, že natočili 77 minut společné práce. A to je poctivá porce muziky.
Mark se na nějakou dobu usídlil v jemu nejpříjemnějších vodách čistého akustického doprovodu a poslední „plnější“ deskou byla April z roku 2008. Vzhledem k tomu, že od té doby vydal patnáct placek, je tohle vítanou změnou (Mark se nedávno přidal i ke svým starým kumpánům do kapely Desertshore, z čehož se budou fanoušci Red House Painters tetelit blahem).
Přestože je Perils from the Sea u Kozelka neotřelé a neoposlouchané, pořád je z něj cítit jeho osobitý styl, i když charakteristickou melancholii ani elektronikou neoddělíte. Jimmy Lavalle volí o poznání přímočařejší doprovod, než jaký známe z The Album Leaf, zvuk je melodicky prostinký (jakoby inspirovaný Advance Base, jehož Kozelek loni vydal na svém labelu Caldo Verde), přes svou jednoduchost překvapivě sférický, překvapí osmibitové vložky. Vertikálou obrazu jsou texty.
Mají zvláštní atmosféru: opravdu – opravdu smutnou. Nebudete se babrat ve vlastních depresích, opřede vás smutek života. A když přijde radost nebo smíření, je utopená v melancholii, na níž by mohl mít Kozelek patent. Buduje atmosféru vrstvením podrobností, odkazuje na vnitřní poetičnost našich příběhů, již spousta posluchačů, co kolem Kozelka pouze prosviští, asi nikdy nedocení. Jen tak nezapomenete příběh o ukradené památné minci, zmizení ilegálního imigranta Gustava nebo o velmi netradičních posledních slovech před odchodem z tohoto světa. Proletíte se po celém světě, oblíbíte si letušky Korean Air, potkáte ženu žijící ve vzpomínkách a zjistíte, že jste ze světa stejně nic neviděli. Je proto škoda, že některé příběhy vás nezasáhnou. Vinu dávám hlavně délce alba, které je v kombinaci s jednolitostí a rozsáhlými texty nešťastná. Působí jako kniha povídek, v níž máte neodbytnou tendenci tři, čtyři přeskočit.
Projekt Kozelek & Lavalle je zajímavým odkročením obou hudebníků a zároveň zachovává jejich kontinuitu a integritu. Perils from the Sea vymalovává oba autory v jiných barvách a oběma to rozhodně sluší.
Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – Perils From The Sea (Caldo Verde Records, 2013)
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.