Články / Sloupky/Blogy

Musíme si promluvit o Kimovi (Moebius)

Musíme si promluvit o Kimovi (Moebius)

David Vo Tien | Články / Sloupky/Blogy | 06.04.2014

Kde končí hranice snesitelnosti, obsahové i formální, filmového média? Asi nejpalčivější otázka řezavě rezonující po shlédnutí audiovizuálního terroru Moebius, jednoho z nejaktivnějších jihokorejských režisérů Kim Ki-duka. Pakliže vypustíme otázku, o čem film vlastně je, co je jeho myšlenkou a zda-li nějakou vůbec má, co nám zůstane? Jde jen o sadistické zobrazení tabu s nemilosrdností surrealisty, bourání diváckých očekávání nebo naopak jejich důmyslnou tvorbu porušováním pravidel? A co trailer, který toho z pochopitelných důvodů zamlčel více, než je obvyklé?

Formální stránka umocňuje bezcitný atak na diváka. Doslova němý film. Žádná z postav během 89 minut nepronese jediné slovo. Zazní křik, pláč, sten, které ovšem iracionální chování postav vysvětlit nemůžou. Je z toho patrná autorova snaha diváka frustrovat, otázka, proč se ve filmu děje to, co se děje, se vrací čím dál naléhavěji. Zobrazované šokuje a zneklidňuje. V předchozí tvorbě nesklouzával Kim Ki-duk k samoúčelnému zobrazování násilí díky spirituálnímu přesahu nebo rovině příběhu, brutalita byla vykoupena přerodem postav a následným pokáním.

Ani v posledním snímku jihokorejského režiséra nechybí motiv víry, jen v kontextu zobrazených událostí je těžké ho interpretovat, což ještě více znesnadňuje jeho uchopení. Hlavním tématem je Oidipův a kastrační komplex i kastrace samotná, z toho vyplývající závist penisu, pocit viny a pomsta. Komplexy vnucené synovi jednáním rodičů, zde sice vede k drastické proměně jedince, duševní i fyzické, tentokrát ale obléká kněžské roucho nejméně provinilá postava příběhu, jeho oběť. Nejde o snahu změnit se a stát se lepším člověkem, jako spíš o pokorné gesto před vlastním osudem hraničící se šílenstvím. Stejně jako oběti příběhu musí hledat nové cesty k uspokojení, které od slasti přecházejí k bolesti, musí se i oběť filmu Moebius, tedy divák, nastavit na masochistický percepční modus a strhávat vlastní hranice, aby dílo znechuceně nezavrhl a neodešel ze sálu.

Info

Moebius
Režie: Kim Ki-duk (2013)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace