Jan Starý | Články / Reporty | 28.11.2017
O špičkové experimentální festivaly není v Evropě nouze. Při dlouhodobějším sledování všech Unsoundů, Atonalů, Donaufestů se ale začne ukazovat až moc vzorců, až moc styčných bodů. Pak jsou zajímavou alternativou menší festivaly s více vyhraněným zaměřením, omezeným rozpočtem nebo zkrátka větší chutí dát prostor méně cool záležitostem. Mezi ně patří i bratislavský NEXT.
A nebyl by to NEXT bez místních projektů. Názvem maskované duo Doe/Kudla si připravilo A/V set pro obskurní synťák s poetickým jménem Číslizvuk. Punkově provedený modulár ze 70. let samozřejmě musel znít bizarně, hudba držící se většinu času v de facto tanečních smyčkách (slovenská odpověď na Lorenza Senniho?) ale fungovala překvapivě hladce. V tomhle případě byl samozřejmě zážitek už jen sledovat barvy, které tenhle muzejní exponát produkoval – zejména oblast mezi středy a basy vyloženě hladila. Se zvukovou složkou výborně ladila projekce à la Rorschachův test, ve kterém neexistují příčetné výsledky.
Zážitek ze spolupráce Pateras/eRikm byl o poznání méně konzistentní. Paterasovy ambientní plochy si s rozbitým eRikmovým turntablismem rozuměly překvapivě dobře, pózy rockstar za gramofonem navíc jinak dost nepřístupný set zábavně kořenily, ale v dlouhém setu chyběl jednotící záměr a vývoj. U volné improvizace to je sice pochopitelné, tady ovšem nebyla tato absence vyvážena něčím dalším.
Jinak se dařilo The Necks. Australské trio funguje neuvěřitelných třicet let ve stejné sestavě – skoro stejně neuvěřitelné je, že šlo o slovenskou premiéru – a dokonalé porozumění bylo na hráčích znát. U The Necks se často zdůrazňuje minimalismus a hypnotičnost, v Bratislavě se projevilo také bohatství jejich hudby: nekonečné klavírní kaskády, kontrabas, který dokonale doplňoval i předjímal hru ostatních, nepřeberné množství rozšířených technik na bicí. Set měl formát pomyslné vlny se dvěma vrcholy, ovšem bez efektu čekání na gradaci. Extáze, do které se záhy propadli hudebníci, se mohla po celou dobu zrcadlit i na tvářích diváků.
Nebeskou intervenci následoval návrat k leitmotivu večera – nepřístupné elektronice. Sympatický novozélandský producent Fis (usazený, jak jinak, v Berlíně) rozpoutal na posílené aparatuře sonické inferno, které narozdíl od powerambientních kolegů ze Subtextu neznělo jako soundtrack k živelné pohromě, ale jako pohroma samotná. Jen při vší zvukové preciznosti jaksi zmizel vývoj nebo celkový výraz setu.
Skvělému dojmu z pátku se sobota nevyrovnala, hodnocení festivalu ale musí být opět velice pozitivní. NEXT nejenže vozí projekty, které jsou vzácné v našich končinách, ale je dramaturgicky zajímavý i v širším měřítku. Obrovskou výhodou oproti větším festivalům je pohodová komorní atmosféra. Otázkou je, jestli tohle lidské měřítko ještě dostačuje. A4 dosáhla hraniční kapacity – kam dál? Letošní taneční afterpárty ve Fuze naznačila jednu možnost. Přesun není pravděpodobný, „downgrade“ festivalu také ne. Kdo ví, třeba se NEXT za pár let přiblíží Unsoundu, který se vyprodává během desítek minut. Kvalitativní propad nehrozí.
18th Advanced Music Festival NEXT 2017
22. - 25. 11. 2017 A4, Bratislava
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.