Jakub Fischer | Články / Recenze | 01.03.2022
Lednové astrologické nebe přálo cílevědomým kozorohům a jejich kreativní energii. Důkazem toho může být nejnovější tvorba londýnské artpopové zpěvačky FKA twigs, která navazuje na alba LP1 (2014) a Magdalene (2019).
Ačkoli se sama autorka nechala slyšet, že během lockdownu dělala na desce, vydává mixtape, což naznačuje už úvodní, surrealistický track ride the dragon. Oproti předchozím nahrávkám disponuje Caprisongs určitou hravostí, a nabízí tak méně naléhavý prožitek. Uvolněnost emočního projevu je znát především díky různorodým žánrovým prvkům, od hip hopu přes dancehall a hyperpop až po drill. FKA twigs se nebojí zarapovat, a jde jí to s lehkostí, její jemný vokál, často v autotunu, kontrastuje se špinavě zkreslenými plochami (meta angel). Tematicky se vyrovnává s uplynulými, mnohdy komplikovanými láskami, dokazuje si svou samostatnost a také schopnost hudebně zaznamenat kus životního období navzdory všem pocitům izolace.
Specifikem Caprisongs je snaha o provázanost jednotlivých tracků pomocí mluveného slova, interludií, konverzací nebo monologů. Desku od těch starších odlišuje i množství hostů, Pa Salieu, The Weeknd, Shygirl, Daniel Caesar nebo Jorja Smith a Unknown T. O část produkce se zasloužila například Arca, Fred again… nebo třeba Sega Bodega a kvalitu zvuku nakonec zpečetil Mike Dean.
I přesto, že se nejedná o nejkonzistentnější hudební projekt FKA twigs, jde o ten nejzábavnější. Množství chytlavých refrénů, experimentálních elektronických prvků, tanečních momentů a místy i poučných mluvených vstupů nenechá posluchače chladným. Mixtape se hodí nejen do chvil, ve kterých zažíváme trable s láskou, ve kterých vyžadujeme porozumění od jiných, i od sebe sama, ale i do chvil, ve kterých bychom se nejraději protančili ke smířlivému, radostnému dětskému já.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.