Veronika Mrázková | Články / Reporty | 08.08.2017
Může chvíli trvat, než si přivyknete na všechny OFF exprese, řev a odvrácené strany umění. Není běžné, že v jednu chvíli posloucháte na hlavní stagi country folk Conora Obersta (v celé jeho americké ultra-stereotypní kráse) a za dvě hodiny na to máte přijmout experimentální post-hard-nu-metal-rock. Stačí ale tři dny a ta, která se jindy uzavírá, hází blond loknami v předklonu a děsí se a raduje zároveň. To bylo na Boris. Zahalení ve zlověstném dýmu vystupovali jen jako dvě černé figury s bílou tváří pekelníka Atsua na stráži. Nechtěla jsem na nich zůstat dlouho. Drobounká Wata v krajkových šatech s perlami ale předváděla na kytaře takové šílenosti, že jsem se s nimi nakonec propadla dost hluboko a neznámo kam.
Naopak s Oliverem Coatesem jsme stoupali. Proslavený nahráváním s Radiohead vydal už spoustu rozhovorů a poslech desky Upstepping spolu s kontextem nabírá na zajímavosti. Elektronické, chvílemi jednoznačně taneční tracky totiž vznikají pomocí violoncella, které dalo live setu úžasnou plasticitu. A artificiální improvizace Coatese, jako akademicky vzdělaného instrumentalisty, zase dávají vyniknout velmi inovativním křivkám. Hypnotičnost setu se navíc násobí vizualizací vycházející z grafiky desky. Podivné herní rozhraní a virtuální pouť metrem, digitální pouští a opuštěnými, hořícími nebo galerijními domy není to, co se s technem běžně servíruje...
fotogalerie z festivalu zde, tady nebo i tu
Je tu ale něco, co jsem nezvládla: performanci Hexa s programem „Factory Photographs by David Lynch“. Reinterpretace Lynchovy sbírky byla dokonalá a strojový zvuk ztěžklý a masivní. Jenže zčernalé stromy nad experimentální scénou se začaly stejně jako sochy kolem naklánět směrem dovnitř. Tak mocná ta hudba byla. V Polsku by ji nazvali „wymagająca”, tedy vysilující. Ustát ji by znamenalo vynaložit ohromnou energii a kdo ji neměl dost, musel jít.
Mimochodem, jak Artur Rojek uváděl v nejednom rozhovoru, sepětí tohoto ročníku s aktuálně diskutovaným režisérem nebylo záměrem a vzniklo náhodou. Kurátorem experimentální scény byl totiž kytarista Swans Michael Gira, který projekt Hexa vytipoval už dávno tomu. A pokud jde o unikátní spolupráci s tělesem Kwadrofonik, to oni byli těmi, kteří Rojka požádali o spolupráci na živém provedení The Dream of the Broken Hearted. Tam, kde v Lynchově psychedelickém muzikálu kraluje Julee Cruise, měl teď zpívat právě on. Což fungovalo s kinem, skvělou synchronizací a Rojkovým falsetem takřka bezchybně. Nakonec nám dopřáli i ten nejslavnější Badalamentiho singl - Falling z Twin Peaks. A stromy mohly jít zase spát.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.