Veronika Mrázková | Články | 26.11.2013
Oh Land, vlastním jménem Nanna Øland Fabricius, se dlouho zdála být jen sestřičkou vyzývavější Lany De Ray. Vyprofilovala se ale nakonec více na divoko a její živé třeštění z ní dělá mnohem zábavnější alternativu. Milá a vstřícná a tak trochu rockerka: to byly první dojmy. Ty další byly podobně toužebné nebo ve formě přacích vět: kéž bychom měli taky takový klub/festival/program… Ars Cameralis je dalším polským trumfem v celoročních mejdanech. Emily Wells, Bilal, When Saints Go Machine nebo M83. V podstatě měsíc nepřetržitých koncertů a literárních či výtvarných událostí. Navíc mají k dispozici nejeden zásadní prostor: zvláště Jazz Club Hipnoza šoupne do kapsy atmosférou a řešením veškeré české kluby. Nádherný a skromný design, čisto, vkusně, ideální velikost a tvar, bezchybný zvuk, milé barmanky. Bylo plno, možná i vyprodáno. Jak bývá v Katovicích zvykem.
Škoda supportu. Dvorní kytarista Oh Land má sice dobrý hlas a slušné nápady, jeho projev je ale nešťastně rovinatý. Bez jakékoli dynamiky hlasu se jeho kytarové písně proměnily v neforemnou půlhodinu šedivého drnkání. S piánem a velkolepým aranžmá by zněl třeba jako Keane, s pevnou vírou v sám sebe získal jen zdvořilostní potlesk.
Přesně naopak tomu bylo u hlavní čarokrásné. Obdařena lehkou koketností probudila okamžité nadšení. Nanna má opravdu tak odzbrojující hlas, jak se zdá na deskách: když se o něj opře, nepotřebuje studijní harfy, hang-drumy, dechy, kalimby... Její a capella momenty jsou naplňující. Na pódiu se většinu času spontánně bavila, aniž by ztratila vážnost. Tím spíš, že když prezentovala tichou a drásavou Love You Better, vyznávaná zkušenost nebyla hraná. Dost možná je to u Oh Land to nejdůležitější: některé ženy mají hlas, charisma, sex appeal nebo know-how. Nanna má všeho akorát. A harmonie panovala i v playlistu. Nebála se hitovek, ale ředila jedna ku jedné. Pyromaniac, White Nights nebo Renaissance Girl se neobešly bez spolupráce s publikem, Wolf & I, Perfection nebo Green Card zase bez dramatizace. A i když se dobře prodává, nelibuje si v marnivosti.
Oh Land není ani balerínka, ani barbie. S producentem TV on The Radio nebo Yeah Yeah Yeahs Davem Sitekem jí šlo prý hlavně o to, aby neromantizovali a krásu světa zachytili v chaosu. Zpytovala tedy témata a motivy a vyhnula se standardu popových princezen. I kdyby se jí ale stala, měla za sebou orchestr a nad hlavou jí létaly pestrobarevné konfety, více by nezářila. Nebo by to neladilo. Byla jasná a okouzlující prostě jen tak.
Ars Cameralis: Oh Land (de)
21. 11. 2013, Jazz Club Hipnoza, Katovice (pl)
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.