Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 21.04.2018
Luciferian Towers není slabá deska. Není, ale pokud si to někdo doposud myslel, ve čtvrtek musel změnit názor. V ten den se Godspeed You! Black Emperor představili pražskému publiku, v Arše. Po šesti letech od vystoupení v klubové Lucerně, po letech, které ukázaly, že tahle reinkarnace je doopravdy reinkarnací, nikoli posmrtným záchvatem s vydírajícími tanečky, že teď u vás hrajeme skutečně naposled a na stánku máme raritní kompilačku za pět set.
Luciferian Towers není slabá deska, naopak. Když formace po desetiminutovém intru (inu, tak to s délkami u GY!BE chodí) začíná přehrávat nejnovější materiál, skladby ukazují svou sílu. Nejsou to rozvolněné staré časy s nekonečnem možností, forma působí uceleněji, dává se větší důraz na hlavní téma, vzdušnost zůstává. A s ní i kapelní identita. Personálně má tentokrát podobu osmihlavou, s velkolepou analogovou projekcí v zádech.
Nejnovější materiál přehrávají GY!BE celý, Anthem for No State je nadpozemská. Poté už tóny starší. There was no place like it, in the whole world… neskrývané nadšení, Sleep. Cesta od smířlivého mluveného slova za vypjatostí, za jedním z projevů emočně bohatého univerza, před kterým raději zavírám oči. Je to ale těžké, kotouče nadále běží a krom vizuální pastvy přinášejí do převážně instrumentálního světa společenská témata, nad nimiž oči zavírat nejde. Přivírám a slibuji, že budu bdělý.
fotogalerie z koncertu zde
Audiovizuální působivost a dokonalá souhra smyslů nezanechávají dojem vypočítaného mechanismu. Pořád je tu tvůrce. S houslemi, kytarou, kontrabasem. Kapela nepotřebuje divadlo, stačil by dvorek, jen sehnat osm židlí, dvě bicí soupravy a obří bílou stěnu. I tady by během závěrečné BBF3 vypadaly dvě hodiny jako příliš velká porce, při pozvolném umrtvování zvuku by se ale začalo stýskat. Snad to bude napříště méně než šest let.
Godspeed You! Black Emperor (ca)
19. 4. 2018, Divadlo Archa, Praha
foto © Mária Karľaková
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.