blueskin | Články / Reporty | 23.04.2017
Charlie Cunningham, tohle jméno si zapamatujte. A pro jistotu si zapamatujte i jméno Fenne Lily. Oba totiž patří k nejmladší písničkářské generaci, která momentálně dělá pořádné vlny na hladině příslušné britské scény. Cunningham slaví úspěchy se svým letošním debutem Lines, Lily na svůj albový průlom teprve čeká. Předskakování na Cunninghamově jarním turné by ji k tomuto cíli mohlo významně postrčit.
Pro Charlieho Cunninghama je Německo zaslíbenou zemí. Polovina dat jarního turné připadala na tamní města, přičemž v řadě z nich nehrál poprvé. Gasteig je domovskou scénou Mnichovské filharmonie, vzhledem k roku výstavby (1985) je to ale spíš Kongresové centrum než Rudolfinum. Špičková akustika je u takového zařízení samozřejmostí, uspořádání na sezení v tomhle případě spíše nutným zlem.
Větším náporem na pozornost poklimbávajících návštěvníků byl set Fenne Lily. Ta se spolehla jen na dvojici kytar a svůj hlas, který leží někde mezi přízemností projevu Mariky Hackman a éteričností Liz Fraser z Cocteau Twins. První poloha jí sedí mnohem víc, nehledě na to, že tak lépe vyznívají její písňové texty. V těch se mísí věcnost s poezií, obvyklým tématem jsou pro Lily mezilidské vztahy a především jejich odvrácená stránka. Většinu textů si přitom písničkářka napsala v době vrcholící puberty, spíš než o záznam vlastních zkušeností jde o jakési tušení budoucích hořkých zážitků. A právě s touhle hořkostí ona éterická křehkost, která z Fenne Lily vyzařuje, podivně koliduje. Na druhé straně si dvacetiletá Britka publikum získala milou bezprostředností, třeba když se omlouvala lidem, na které její kytara házela prasátka.
Bezprostřednost je i silnou zbraní Charlieho Cunninghama. Ten zahrál posílen o bubeníka a hráče na klávesy, v centru pozornosti ale byla jeho španělka. Le mot juste – Cunningham je totiž známý tím, že strávil dva roky v Barceloně, kde se naučil flamenkové hře na kytaru. Zatímco na desce je tenhle vliv patrný jen ve větším důrazu na rytmické hraní, na koncertech sklouzává k flamenku mnohem častěji, zejména v úvodech některých skladeb.
Koncertní repertoár tvoří přirozeně skladby z desky Lines, které střídají kousky ze starších EP. Cunninghamův vokální projev připomíná raného Chrise Martina z Coldplay říznutého Conorem Oberstem. Když v albovém otvíráku Opening zpívá I’m not here to pick a fight/But I can if you like, lze mu věřit každé slovo. Je-li základním měřítkem kvality písničkáře jeho autenticita, máme tu co do činění s mistrem svého žánru.
Několikrát za večer nechal Cunningham rozsvítit světlo v sálu, aby viděl publiku do tváří. Bylo to stejně milé gesto, jako když se po koncertu postavil ve foyer za pult s deskami. Kdo ví, třeba si už za pár let takovýhle kontakt s fanoušky nebude moct dovolit. Anebo zůstane zaklíněn v mezzaninu hvězd střední velikosti. Jak ale onen večer v Gasteigu dokázal, může být i ten mezzanin plný zajímavé hudby. Jen by ta křesla v něm nemusela být tak strašně pohodlná.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.