Jan Starý | Články / Reporty | 11.12.2018
Časy, kdy The Legendary Pink Dots věrně navštěvovali Prahu rok co rok, už jsou v nenávratnu, evidentně to ale není kvůli malému zájmu. Anglo-belgičtí psychedelici končící čtvrtou dekádu existence stále chrlí desky – pokud ne společné, tak aspoň sólové –, a když na to přijde, vyprodávají malé české kluby.
Právě volba prostoru zážitek do značné míry určila. Na kapelu, která skutečně je legendární, Café V lese kapacitou nestačilo, a tak se za intimitu prostředí platilo nátřeskem. Jinak přitom malému klubu rozplizlá melancholie kapely slušela. The Legendary Pink Dots jako by vyráželi do fantaskní space opery, ve které zvuky starých synťáků/kláves plnily prostor barevnými vizemi. Vedle nich zefektovaná kytara a potlačené rytmy budovaly obdivohodně konzistentní rámec, který umožňoval plně se ponořit do hudby.
Nebo spíš – umožňoval by v jiných podmínkách. Pink Dots byli nazvučení poměrně tiše, zato s přebuzenými basy. A aby to nebylo málo, usadilo se na baru několik hlasitých skupinek. Věrní fandové bezprostředně pod pódiem možná ani jedním problémem netrpěli, šlo ale o menšinu. Být to koncert s méně výrazným zpěvákem, mohlo to skončit naprostým fiaskem, ovšem vypravěč vlastních mýtů Edward Ka-Spel je unikát. Jeho zvučný, velice britský hlas navigoval koncert mořem problémů a přibližoval jej pastorálně-kosmickému tripu (no ano, bylo tam něco starých Pink Floyd).
Klávesák Phil Wright a kytarista Erik Drost mu sekundovali podklady, které sotvakdy plně sklouzly do jednoho žánru, zato si z řady z nich půjčovaly. A je potřeba říci, že i když syntetické zvuky The Legendary Pink Dots zní staře, pořád byly platné. Koncert si bral různě z mohutné diskografie skupiny, přičemž byl pozoruhodně konzistentní a fungoval spíš jako celek než jako série písniček. Jen začal být časem poněkud monotónní. A i když se zvuk postupně zlepšil, udělaly veškeré komplikace – některé jen těžko řešitelné – z vystoupení The Legendary Pink Dots hořkosladkou záležitost.
The Legendary Pink Dots (uk/be)
8. 12. 2018 Café V lese, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.