Akana | Články / Reporty | 19.02.2017
Do utěšeně zalidněné Roxy zavítala mezinárodní a velmi vyrovnaná progmetalová štafeta, ačkoli největší star byla předem daná a své tahounství bez problémů obhájila. Nicméně mluvit o Leprous a Between the Buried and Me jako o předkapelách není na místě. Časové rozpětí jejich setů sice takovému postavení odpovídá, ale jak věhlasem, tak předvedenými výkony spadají spíše do kolonky „special guest“.
Především zahajující norský kvintet Leprous nadchnul sepětím preciznosti a energie a potvrdil pověst neokoukaných dravých štik v progresivním rybníce. Síla kapely je v perfektní vyváženosti členitých a hráčsky efektních kompozic, citu pro silné, nepřekombinované melodie a soustředěného tahu na branku. Jejím největším trumfem je ovšem zpěv většinového skladatele Einara Solberga, znělý, pevný jako skála a neztrácející náboj ani v náročných falzetových partech. Nadupanému setu dominovaly skladby z dva roky staré desky The Congregation, z nichž největší ohlas zaslouženě vzbudily pecky The Price a Rewind.
Služebně přibližně stejně staří, ovšem o dost proslulejší Američané Between the Buried and Me sázejí v porovnání s Leprous na křiklavější kontrasty. V jejich skladbách stále výrazně rezonují deathmetalové kořeny, ale ty se stále víc proplétají se sofistikovanějším výrazivem artrockových klasiků. Díky tomu po cestě poztráceli část ortodoxnějších fans, ale do Roxy ten večer stejně mířili především příznivci otevřenějších metalových forem. Ti pak neměli problém vydýchat ostré, až krkolomné dynamické přechody mezi deathmetalovým hukotem a skoro genesisovsky zdobnými pasážemi. Celkový dojem ale nebyl tak přesvědčivý jako v případě Norů. Vystoupení Between the Buried and Me bylo dramaturgicky i zvukově méně koncentrované a frontman Tommy Rogers, poctivě střídající čistý i growlingový vokál, zůstával beznadějně utopený v obou polohách. I tak měli ovšem při odchodu našlapanou Roxy na své straně.
Devin Townsend, holohlavá ikona metalových gurmánů, se na scéně zjevil se svým Projectem kolem deváté a bez dlouhých průtahů to rozbalil písní Rejoice z alba Sky Blue. V Townsendově projevu se sympaticky míchá jakási stavovská hrdost, klukovské nadšení i poťouchlý nadhled. Místo silácké zarputilosti uvolněné pobíhání po pódiu, úšklebky a vysmáté pokřikování do publika mimo mikrofon. Profesionalita i jiskřičky hravého zanícení v očích. Zvuková velkolepost charakteristická pro studiové nahrávky dostává naživo ještě větší grády a navíc je logicky prokrvenější a dynamičtější. Pro Townsenda rovněž příznačný sklon k experimentování a překračování žánrových stereotypů na pódiu naopak poněkud ustupuje do pozadí, ale jeho show je pořád mnohem barevnější a zábavnější než u většiny konzervativnějších kolegů, a přitom o nic méně dravá a pohlcující, ačkoli na ukázku jeho nejbrutálnější tváře, tvorby skupiny Strapping Young Lad, ten večer nedošlo.
Nejsilnější byl prostředek setu, kde po mohutném chorálu Where We Belong z výtečné desky Epicloud přišla na řadu Planet of the Apes, ukázka z monstrózního spektáklu Deconstruction. Následovala zběsilá jízda Ziltoid Goes Home, připomínající postavu mimozemského nájezdníka, jíž Townsend věnoval už dvě koncepční alba a v níž zhmotnil nejen své okouzlení starými sci-fi filmy z 50. let, ale také svůj ulítlý smysl pro humor. Loňskou novinku, solidní, i když nepříliš překvapivou desku Transcendence, představila kapela třemi ukázkami včetně dobře zvolené finálové Higher. Celkově ale šlo o vyvážený průlet celou Townsendovou diskografií, zaštítěnou tu jeho vlastním jménem, jindy s dodatkem Band či Project.
V přídavkovém okénku, představujícím Townsenda samotného jen s akustikou ve skladbách Let It Roll a Ih-Ah!, už se sebeshazující vložky a rozezpívávání publika malinko blížily pouťovému furianství, ale Townsendova bezprostřednost byla i tak odzbrojující a navíc se naplno ukázalo, jak mohutným a technicky vyzrálým hlasem Townsend disponuje, což v závratných zvukových stěnách někdy zaniká. Profík, metalový nadšenec i bavič, to všechno Devin Townsend je a burácející Roxy nemělo ve čtvrtek důvod to zpochybňovat. Vydařenou „heavy metal party“ si užili „hroziči“ i rozvážnější povahy, body navíc za kvalitní zvuk a skvělé Leprous.
Devin Townsend Project, Between the Buried and Me, Leprous
16. 2. 2017 Roxy Praha
foto © Anwar Rizk
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.