Dita Koudelková | Články / Reporty | 14.06.2015
V loňském roce vydala americká hardcorová čtveřice z Chicaga desku The Black Market. Coby sedmá vyvolala ihned po vydání vlnu spekulací ohledně nového směru kapely - vznikala v roční pauze a textově se odklání od sociálně-politického ladění. Jak se to dotklo živých aranžmá, jsme si mohli poslechnout v úterý 9. června v holešovické Incheba aréně.
Večer odstartovala japonská kapela vlčích hlav a alternativního hard rocku Man With a Mission. Popové melodie vystavěné na hrubém hardcorovém základu a vysoké vokály padající do psychedelické hloubky refrénů? Možná poněkud překombinovaná směs hudebních žánrů měla být zajímavým protikladem k vyhraněným Rise Against. Ovšem sledovat pět nehybných plyšových hlav je zábavné asi tak pět minut,a po půl hodině se z toho stává reklama na trapnost, co láká turisty na Václaváku. Revolver k hlavě přiloží až vytleskáčka/cover Smell Like Teen Spirit. Copak už tenhle song netrpěl dost? Jediný, kdo ho ještě nestihl zcoverovat, je jen moravská cimbálovka.
Kolem desáté večer se z arény hokejového stadionu ozývá hlasité ševelení, dav se tiskne k podiu a s každým pohybem na scéně se zvedá vlna hysterie, doprovázená jednohlasným „Rise Against! Rise Against“, když v tom náhle… Ne, počkat! Nic takového se tu vůbec neděje. Dlouhá fronta kříží nohy u osmi funkčních záchodů z deseti, napjatá jak špagát, jestli na všechny dojde, nebo to pustit do kelímku jak na agro festivalu ve Velkém Borku, zatímco u stánků s pivem to vypadá, jako by tam nabízeli nefiltrovanou vodu z Prahy 6. Musíš to vydržet! „It´s great to be here back again. We are Rise Against from Chicago!“, za úderného řevu a oslepujících světel sviští do davu The Great Die-Off. Skladba z posledního alba zahajuje dvouhodinovou palbu nejlepšího výběru z více jak patnácti let svého života. Rise Against, kteří v posledních měsících čelí spekulacím o novém směru, hned na úvod servírují charakteristické kousky The God Left Undone a Satelite. „This is fukin energy! Can you feel it?“ Pokud ne, teď ji rozhodně pocítíš, protože následující skladba je hymnus! Ikonická Give It All! Frontman Tim McIlrath naklání mikrofon, aby zpívající masa byla ještě hlasitější a kotel pod pódiem vřel víc a přes okraj. Energie hitu je tak velká, že samotný Tim má co dělat, aby refrén uzpíval. Čtveřice hudebníků příliš nezariskovala a celý set poskládala z prověřených pecek. Plejádu válů jako Help Is on the Way, Ready to Fall nebo Prayer of the Refugee narušuje jen pár novinek v podobě ústředního songu I Dont Want to Be Here Anymore. „Lets have a quiet moment…,“ Tim McIlrath odkládá svého Les Paula, usedá na stoličku uprostřed pódia a zahajuje druhou, akustickou část večera. Sál utichá a všichni naslouchají lehkým melodiím ostrých kytarových vyhrávek skladby People Live Here, která je posledním představitelem alba The Black Market.
Hned za ní následuje Hero of War. Bezkonkurenčně nejemotivnější kytarovka, jejíž mohutný zvuk naplňuje sál paralyzující atmosférou, na vás uvalí tíhu depresivní ironie. Kdo si dovolí promluvit, bude zastřelen. Z obrny vytáhne závěrečný encore Dancing for Rain a jednu z nejlepších hudebních show uzavírá legendární Savior. Rise Against jsou kapela s názorem a byla by škoda opomíjet texty.
Rise Against (usa) + Man With a Mission (jp)
9.6.2015, Lucerna Music Bar, Praha
foto @ Vojta Florian/musicserver.cz
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.