Články / Reporty

sleepmakeswaves - Hodina jako nic

sleepmakeswaves - Hodina jako nic

woko | Články / Reporty | 03.04.2015

Sleepmakeswaves se vrátili na místo činu ani ne po roce. Po skvělém květnovém vystoupení v pražském NoDu se letos zastavili na kopci nejzaslíbenějším. Předvoj jim dělala neméně provařená jména z Tides from Nebula a postrockovou náladu míchali pouze progresivní Skyharbor, původem z Indie. I přes brzký start se Sedmička zaplnila více než dostatečně.

Tides from Nebula jsou u nás pomalu jako doma, takže se už ani neobtěžují s angličtinou. Trochu s podivem vystupovali jako první kapela večera - ve Vídni a Budapešti hráli jako headlineři. Polská čtveřice už drahnou dobu jede svůj standardní set bez nějakých extravagancí nebo nových songů, od posledního Eternal Movement uběhly už dva roky, ale o dalších studiovkách ani zmínka. Setlist ovšem nenudí, a i když se během setu kýve jen pár hlav, potlesk je vždy bouřlivý. Že tahle polská megastár hrála jako první, může být poněkud nepatřičné, ale hned u druhé kapely jsem pochopil, proč je dramaturgie poskládala právě takhle.

Upřímně jsem nevěděl, co od Skyharbor čekat, takže mě překvapila nadšená reakce publika hned při nástupu. Skyharbor je indicko-americko-anglická kapela, která hraje progresivní metal s čistými vokály à la Periphery. Hned po druhé písničce se dav "urval" (rozuměj, víc lidí kývalo hlavou), za sebou jsem slyšel zpívané sloky a refrény, spousta lidí si natáčela na telefon celé skladby. Ve Skyharbor totiž zpívá Daniel Tompkins z TesseracT, kterého bych ani nepoznal. Trochu znejistil jeho výrok, že rád plive a že kdo stojí v prvních řadách, tak to schytá, případně, že kdo chce, může otevřít pusu. Publikum reagovalo rozpačitě, tak se jelo dál. Kapela si to užívala, všichni skotačili s nástroji v prostoru Sedmičky a naprázdno zpívali fráze typu "you don't need to fight it, let it go". I když mně to nesedlo, publikum se mohlo přetrhnout. Objektivně velmi kvalitní set, který by se šikl na obscurovské minifesťáky do Rock Café.

Australští sleepmakeswaves jsou jedna z nejupřímnějších kapel, které jsem kdy potkal. I po tolika letech jsou stále vyjukaní z toho, kolik lidí na ně chodí, a že je ještě vůbec někdo poslouchá. Jejich popularitu podtrhoval fakt, že na prodej už neměli vůbec nic. "Máme už jen cédéčka a dvě trika, z toho jedno v esku." I když se zprvu potýkali s drobnými technickými problémy, nabitý set odpálili úvodní Perfect Detonator (sic). Většina setu se vůbec skládala z vynikající loňské desky Love of Cartography, a minimálně přední řady ji měli důkladně nastudovanou. Jak už to bývá, kytarista Otto s basákem Alexem hráli téměř v publiku, Otto často pořvával, stržen atmosférou, do nejvyhrocenějších části skladeb. Po druhé Traced in Constellations jste mohli ždímat triko, ale kapela nepolevila. Při dalším technickém problému Alex od srdce poděkoval všem, co přišli, a člověku, který dal celou jejich diskografii na YouTube.

Vystoupení v uvolněném duchu, místy kapela vtipkovala, že neví, co hrát dál. Hodina jako nic a všichni se loučí zbroceni potem. Za chvíli: "My jsme tohle nikde neudělali, ale máme ještě pár minut." Jako přídavek How We Built the Ocean. Sedmička je v plamenech. Pogovat na post-rock není problém. Nevím, proč se to nedělá odjakživa.

Info

sleepmakeswaves (aus) + Tides from Nebula (pl) + Skyharbor (in + us + uk)
1. 4. 2015 Strahov 007, Praha
foto © Red Nancy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace