Články

Spontánní situace My Funeral

waghiss666 | Články | 02.10.2013

Po roce nepití návrat na místo činu. Kyrie Eleison. Můj nejoblíbenější spolek alkoholiků měl křtít novou desku Writers and Readers, nakonec ale bylo všechno jinak. Z basáka je kytarista a z kytaristy zase pan hospodský (nikoliv povaleč), z Baryho blondýn a Radiii se neholí. Přesto stále řadím pohřby mezi příjemná setkání s neveselými tóny. Čerň možná vybledla, i šedá ale někdy funguje. A zvuk v holešovském klubu WATS je vždycky moc fajn, dnešek nevyjímaje.

„Pojďme se bavit o muzice, co posloucháš?“

Přislíbení The Golem Trust až z Děčína nepřekonávají vinou techniky sedmero hor a sedmero řek. Škoda, nemalé těšení na ozvláštnění potemnělé atmosféry večera něžnějšími melodiemi z pozdního sběru natvrdlých jader musí stranou. Místní Azkaza si dává načas a v klubu je už příjemně posluchačů, vstupné jde o dvacku dolů, my zase nahoru, nad pódium, za zábradlí. Puštěné intro spustí proud smutku a bolesti, smutné HC, co bolí hrát i poslouchat. Bez moderních póz, bez přehnaných onanií. Syrovost. Kytarista s kšiltovkou, košilí a nedávno ještě mlékem na bradě přeřvává bez mikrofonu frontmana s mikrofonem a o poznání více vráskami ve tváři. Čtyři pomalu se valící písně, opírající se o dlouhé instrumentální pasáže prokládané sypačkami a přechody, s inspirací u těch správných vzorů. Čekejme cédé a těšme se na příště.

„Vřele ti doporučím nové Pelican, fakt pecka. Vyjde to za měsíc.“

Martin vymění basu za basu, pokroutí se čudlema, rozestaví činely a jdeme na věc. Nová sestava, nový směr, ale pořád to funguje. Zpočátku je znát nejistota My Funeral a prodlevy mezi hymnami jsou o poznání delší díky komplikovanému seřizování třískacích komponent, ale jak zaštěká Čokl, spustí se lavina a nezastaví až do konce vystoupení. Baryho snare do kříže s pravačkou na činely je stále zbraní hromadného ničení a ať už personální rošády proběhnou na jakýchkoliv pozicích, na první pohled je jasné, který Radiii tomuhle smutečnímu pochodu velí. V záklonu trápí křupavou kytaru, nezvykle daleko od mikrofonu protahuje tóny ve skoro až bolestném šklebu a skáče z kopáku jak tenkrát. Jack bez kapuce je k nepoznání, kytaru obsluhuje s jistotou malíře detailních portrétů, zato basák působí na pohled nevýrazně, i když tóny jsou všechny přesně tam, kde mají. A kam se poděl Fuča? Za bar, k mixpultu, pod stage na ječenou výpomoc v The Answer a zase zpátky. Bary si udělá pohodlí nohou na obruči kopáku a v závěru písně nastává moment nefalšované intenzity, co nejde popsat.

Nové věci znějí míň přímočaře a víc červeně, oproti poslední desce Square směřují spíš na začátek kapelní kariéry. Liché takty a změny temp, chybí neurotický jekot, zůstává zpěv a místy vykoukne i growl. Změna a vývoj jsou logickým krokem, uvěřitelnost a nasazení je na svém místě. Slova kapely o nudné lopatě neberte vážně, každý koncert My Funeral je zážitek, na který se nezapomíná. Vždyť kde jinde si jakýsi přivandrovalý Američan v němé pasáži sebere mikrofon pro svůj improvizovaný řev? Spontánní situace: k nezaplacení.

„Já tomu nerozumím, pojďme se radši bavit o chlastu.“

Info

My Funeral + Azkaza
28. 9. 2013, WATS, Holešov

foto © FoGh

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Douška vydavatelská: Natália Ostrouchova (Animal Music)

redakce 22.11.2024

Do ouška od Animal Music – podzimní edice.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

10 + 1 = Sarah Kinsley

redakce 17.11.2024

Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Šejkr #143: Špatná hudba?

Michal Pařízek 15.11.2024

Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.

10 + 1 = Graham Sayle (High Vis)

redakce 14.11.2024

Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace