waghiss666 | Články | 02.10.2013
Po roce nepití návrat na místo činu. Kyrie Eleison. Můj nejoblíbenější spolek alkoholiků měl křtít novou desku Writers and Readers, nakonec ale bylo všechno jinak. Z basáka je kytarista a z kytaristy zase pan hospodský (nikoliv povaleč), z Baryho blondýn a Radiii se neholí. Přesto stále řadím pohřby mezi příjemná setkání s neveselými tóny. Čerň možná vybledla, i šedá ale někdy funguje. A zvuk v holešovském klubu WATS je vždycky moc fajn, dnešek nevyjímaje.
„Pojďme se bavit o muzice, co posloucháš?“
Přislíbení The Golem Trust až z Děčína nepřekonávají vinou techniky sedmero hor a sedmero řek. Škoda, nemalé těšení na ozvláštnění potemnělé atmosféry večera něžnějšími melodiemi z pozdního sběru natvrdlých jader musí stranou. Místní Azkaza si dává načas a v klubu je už příjemně posluchačů, vstupné jde o dvacku dolů, my zase nahoru, nad pódium, za zábradlí. Puštěné intro spustí proud smutku a bolesti, smutné HC, co bolí hrát i poslouchat. Bez moderních póz, bez přehnaných onanií. Syrovost. Kytarista s kšiltovkou, košilí a nedávno ještě mlékem na bradě přeřvává bez mikrofonu frontmana s mikrofonem a o poznání více vráskami ve tváři. Čtyři pomalu se valící písně, opírající se o dlouhé instrumentální pasáže prokládané sypačkami a přechody, s inspirací u těch správných vzorů. Čekejme cédé a těšme se na příště.
„Vřele ti doporučím nové Pelican, fakt pecka. Vyjde to za měsíc.“
Martin vymění basu za basu, pokroutí se čudlema, rozestaví činely a jdeme na věc. Nová sestava, nový směr, ale pořád to funguje. Zpočátku je znát nejistota My Funeral a prodlevy mezi hymnami jsou o poznání delší díky komplikovanému seřizování třískacích komponent, ale jak zaštěká Čokl, spustí se lavina a nezastaví až do konce vystoupení. Baryho snare do kříže s pravačkou na činely je stále zbraní hromadného ničení a ať už personální rošády proběhnou na jakýchkoliv pozicích, na první pohled je jasné, který Radiii tomuhle smutečnímu pochodu velí. V záklonu trápí křupavou kytaru, nezvykle daleko od mikrofonu protahuje tóny ve skoro až bolestném šklebu a skáče z kopáku jak tenkrát. Jack bez kapuce je k nepoznání, kytaru obsluhuje s jistotou malíře detailních portrétů, zato basák působí na pohled nevýrazně, i když tóny jsou všechny přesně tam, kde mají. A kam se poděl Fuča? Za bar, k mixpultu, pod stage na ječenou výpomoc v The Answer a zase zpátky. Bary si udělá pohodlí nohou na obruči kopáku a v závěru písně nastává moment nefalšované intenzity, co nejde popsat.
Nové věci znějí míň přímočaře a víc červeně, oproti poslední desce Square směřují spíš na začátek kapelní kariéry. Liché takty a změny temp, chybí neurotický jekot, zůstává zpěv a místy vykoukne i growl. Změna a vývoj jsou logickým krokem, uvěřitelnost a nasazení je na svém místě. Slova kapely o nudné lopatě neberte vážně, každý koncert My Funeral je zážitek, na který se nezapomíná. Vždyť kde jinde si jakýsi přivandrovalý Američan v němé pasáži sebere mikrofon pro svůj improvizovaný řev? Spontánní situace: k nezaplacení.
„Já tomu nerozumím, pojďme se radši bavit o chlastu.“
My Funeral + Azkaza
28. 9. 2013, WATS, Holešov
foto © FoGh
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.