Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 11.12.2016
Gerald Clark působí jako chlapík od vedle. Vlastně až překvapilo, že to byl právě tento nenápadný třicátník, který vylezl na pódium a ve středu 7. prosince odehrál velmi solidní koncert v olomouckém Bounty Rock Café. Clark je čelným představitelem jihoafrického blues a zkušeným muzikantem, v České republice se objevil po třech letech.
Na české části turné jej doprovázela trojice domácích muzikantů, bezpochyby zdatných profesionálů. Bohužel ze spojení Clarka s partou našich muzikantů pramenil základní problém celého koncertu. Gerald Clarke přiváží hudební exotiku, Afrika je v jeho kytarové hře patrná a přináší specifické zvukové barvy, jenže to je něco, co je třeba mít v krvi. Doprovodná kapela se snažila, seč mohla, ale místo spojení dvou kulturních backgroundů docházelo k jejich střetu a vzájemnému rušení. Clark hrál převážně z vlastních skladeb, ve kterých se odrážela nejen odlišná hudební kultura, ale i - v jako každém jiném správném blues - problémy a starosti místních lidí.
Jinak jsme ale ten večer byli svědky velice příjemného koncertu, který měl švih a dynamiku a dovedl roztancovat. Je radost slyšet blues, které tím či oným způsobem vybočí z amerických, příp. evropských mantinelů. Gerald Clark je muzikantem, který žánr obohacuje, přesto zůstává posluchačsky přístupný a uchopitelný i pro nepřipravené publikum. Hudba je univerzálním jazykem.
Gerald Clark Blues Band (jar/cz)
7. 12. 2016 Bounty Rock Café, Olomouc
foto © Barbora Matýsková
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.