Články

Takže jako sumeček? (The Counselor)

Takže jako sumeček? (The Counselor)

3DDI3 | Články | 19.01.2014

Na režijní sesli všemi velebený Ridley Scott, herecké obsazení, pro které by leckdo obětoval palec na pravé noze. Novinka Cormaca McCarthyho měla jít na plátna kin s velkou pompou (vyšel i scénář v knižní podobě), ale diváci ji moc nadšeně nevítali. Ono není snadné prodat Honzovi z horní dolní snímek, ve kterém Cameron Diaz souloží se žlutým Ferrari nebo kde dekapitování probíhá zásadně pomocí pomalu se stahujícího ocelového drátu. Děj je prostý. Fassbenderův konzultant zatouží po větším finančním obnosu, aby mohl svou snoubenku zahrnout ještě větší porcí přepychu a luxusu než dosud. Smluvená převážka drog přes mexické hranice ale nevyjde podle plánu a kartel chce odstranit všechny, kdo by v tom mohl mít prsty. Konzultantem počínaje.

Po vlažně přijatých orchestrálkach Marca Streitenfelda se Scott poohlédl po nové krvi a našel ji v britském skladateli Danielu Pembertonovi. Převážně televizní skladatel, který si od prvního setkání se slavným režisérem prý sliboval jen historku do hospody, dokázal vtisknout příběhu pádu slizkého právníka do septiku chytlavý a efektivní tematický podkres. Pembertonův přístup k látce je přímo osvěžující. Pro takhle temný příběh bylo snadné sáhnout po osvědčených postupech, ale místo toho dostáváme až westernové melodie střihnuté hispánskou hravostí.

Drtivou většinu stopáže odedřou kytary. Od pomalého vybrnkávaní na akustiku k vyšponovanému elektrickému kvílení strun. V některých částech je cítit mírný Morriconeho vliv a nejde jen o typické pohvizdování. Střídají se tu dvě polohy. Tiché táhlé kytarové motivy, ke kterým se přidávají smyčcové nástroje s romantičtějšími tóny, anebo rychlejší, napínavější kusy. No a pak je tu ona velmi uvolněná poloha (ve filmu použita výhradně pro scény s fekálním vozem), která se naplno rozezní až v titulkové Desert Star Septic, ovšem její úvodní náznaky nese už titulní The Counselor. Pemberton chytře používá k tvorbě napětí elektroniku a skladby A Warning (Moral Decisions), A Rare Stone (A Cautionary Tale), World You Have Created dotváří skrze kytarové textury a lehké klepání hůlek.

První náznaky divočejších tónů jsou slyšet v Confrontation & Conspiracy, ale křídla naplno rozvinou až v pohlcující Escape, která se vyznačuje úžasnou energii s temnou pachutí a mrazivým závěrem na elektrickou kytaru, doplněnou nevtíravými perkusemi. Vanish In a Heartbeat s kvílivým elektronickým závěrem jsou až protivné a Hotel Paranoia představuje tíživou a nepříjemnou atmosféru. Pomyslnou korunu téhle frenetické skupiny nese Wire to the Head, která provází Pittova Westraye Londýnem. Piano, chaotické techno tóny a elektronický hlas. Odvážný, ale perfektně fungující kus, jeden z nejlepších. Výjimkou Konzultantova převážně kytarového podkresu je klasická skladba s jemnými tóny na piano A Glorious Woman z nejspíš jediné opravdu ryzí romantické scény, na které stojí vztah hlavního páru i celý snímek. Ale i romantické téma má nad sebou plíživou temnotu.

Daniel Pemberton přišel pro Scottův thriller s nezvyklou, ale podmanivou hudbou, aniž by narušil McCartyho typicky strohou naraci a atmosféru. Pozoruhodný kus, který by neměl minout vaše ucho.

Info

Daniel Pemberton - The Counselor OST (Twentieth Century Fox, 2013)
https://itunes.apple.com/us/album/counselor-original-motion/id722280705

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Douška vydavatelská: Natália Ostrouchova (Animal Music)

redakce 22.11.2024

Do ouška od Animal Music – podzimní edice.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

10 + 1 = Sarah Kinsley

redakce 17.11.2024

Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Šejkr #143: Špatná hudba?

Michal Pařízek 15.11.2024

Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.

10 + 1 = Graham Sayle (High Vis)

redakce 14.11.2024

Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace