Pavel Novotný | Články / Reporty | 19.07.2018
Evoluce byla následující: jazz přešel do funku, ten odtancoval na diskotéku, odtud pozdě k ránu jat střízlivěním doklopýtal zpytovat svědomí do tělocvičny na aerobic, kde abstraktní žánrová hmota zestárla a z pevného zadečku zbylo jen vrásčité tělo chtějící udržet si kondičku skrze fúzi tance a sportu. Co se ale nestalo. Po několika generacích objevili výrostci způsob zábavy svých předků a udělali si z ní zábavu vlastní. A vkusnou.
Na pódium, které je stěží vidět, vchází od pohledu vtipné postavy a přibíhá předcvičovatelka Genevieve Artadi. Co se děje? Knower roztáčí diskokouli v Jazz Docku! Po půl roce opět plní taneční sál, který taneční bývá jen zřídka. Začátek se rovná odpalu, dávejte si pozor, ať se neutancujete hned na začátku. Ano, energii lze převést na ostatní a rozjet minikotel uprostřed jazzového klubu. Nástroji nerdského baskytaristy Sama Wilkese nelze odolat, stejně tak hráčům, kterým vyměnili klavír za klávesy produkující osmibitové zvuky (Rai Thistlethwayte a Jacob Mann). Jako kdyby sedmdesátkoví art rockeři přecházející v osmdesátkách k popině měli vytříbený smysl pro humor. A funky. „You paid money for this,“ upozorňuje Louis Cole po sóle na bicí z první lekce zušky. Aby už tak rozpačití jazzmani přeci jen neodešli, doplňuje ho technickou smrští. Legrace? Ne, legrační je tanec Artadi a Colea na dubstepový flák. Anebo Cole zpívající à la David Hasselhoff.
Asi se nikdo neshodl, co bylo nejvtipnější, co nejtechničtější a co nejtanečnější. Ale určitě se všichni shodli na tom, že Knower se povedlo skrze proudový kapacitátor (znáte z Návratu do budoucnosti) propojit s publikem (čti poskakujícími opicemi) a naladit jej na reprízu Knight Ridera s popkornem v ruce, v propocených elasťácích. Ano, velmi zvláštní kombinace.
Knower (us)
17. 7. 2018 Jazz Dock, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.