Články / Reporty

Vesmírny les ožil (Hexvessel)

Vesmírny les ožil (Hexvessel)

Pavol Gajdoš | Články / Reporty | 02.04.2016

Nejakým čudným spôsobom to dávalo zmysel. Lesný psych folk rock, čo sleduje nie veľmi široká skupina ľudí zaznie v industriálnej atmosfére pražského Cross Club, a ešte k tomu zadarmo. Koncert otvorili domáci Olaf Olafsonn a the Big Bad Trip s vystúpením hodným svojho názvu. S požehnaním garážovo undergroundovej estetiky sa v maskách prebojovali krátkym, no nie márnym vystúpením, z ktorého zaujala hlavne priečna flauta, niektoré zvukové polohy či intuitívne uchopenie melódie. Kapela sa bez jedného slova k publiku vôbec nesnažila páčiť, a pritom sa možno aj páčila.

Po prestavbe pódium zaplnil mladý štokholmský kvintet New Keepers of the Water Towers a doslova nainfikoval klub svojským space rockom podkutým doom metalom. Sebavedomé kompozície a neokukaný prístup k ich proporciám otvárali nové horizonty, ukotvené v tvrdých aj čistých gitarách, ktoré boli občasne podfarbované klávesmi a perkusiami. Okrem povinných ťažkotonážnych riffových zásekov a transgalaktického zvuku mala kapela v sebe akýsi skrytý poetický nadčasový element, aj vďaka ktorému si myslím, že o sympatických Švédoch budeme ešte počuť.

Keď vyšli na pódium headlineri večera Hexvessel, sála bola už dosť plná. Zaujímavé je, že hlasitosť večera šla s každou ďaľšou kapelou mierne dole a nie naopak, ako býva zvykom. Tento fakt Fínom pomohol a vlastný zvukár nechal naplno vyznieť priestoru, keď miestnosť hudbou zaplnil a nie preplnil. Aktuálny album When We Are Dead je oproti predošlým počinom kapely skôr priblíženie k priamočiarosti a popovosti rocku, no koncertu tento fakt, myslím, práve pomohol. Chytľavé rytmické skladby boli striedané baladickejšími, hudba pekne plynula, spievala a pôsobila atmosférou sily a úprimnosti, ktoré ste kapele uverili. Dav bol prajný, spokojný a nikto nebol v póze, ani na pódiu, ani v publiku, čo pri podobných koncertoch nie je vždy tak. Žiadne pseudo acid vzychanie, žiadne fňukanie nad starými časmi, len dobre zahratá dobrá hudba s dokonale zvládnutou tradíciou v obsahu i forme s pridaním seba. Okrem pestrých hlasových polôh kapelníka McNerneyho zaujal sofistikovaným, od srdca bubnovaním Jukka Rämänen a ešte viac muž pre všetko Kimmo Helén, zvládajúci popri klávesoch aj trubku, husle či vkusný druhý hlas. Z kapely nikto extra nevytŕčal, ani sa nikto neulieval, a každý člen hral bez stresu a pre celok, v tomto prípade pre výborný ozdravný rockový koncert.

Hexvessel s kľudom Angličana šíria svoju „programovú“ gitarovú hudbu medzi rôznych ľudí a komu tento večer nestačila, si okrem trička či platne mohol domov odniesť aj kus ním zachráneného fínskeho lesa, cez ktorého odkaz pripomína kapela, čo pripomínať treba.

Info

Hexvessel (fin), New Keepers of the Water Towers (swe), Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip
30. 3. 2016 Cross Club, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace