Kremace | Články / Reporty | 01.12.2018
Začalo se tak přesně, že jsme dorazili doprostřed setu Deathrite, deathmetalového spolku z Drážďan. Docela dobře naučená show, zřejmě si toho hodně psali do deníčku, když předskakovali Napalm Death nebo Full of Hell. Asi bych byla spokojenější, kdyby zpěvák na konci nehonil stojan mikrofonu.
Periferně jsem zahlídla obskurnosti silně připomínající umělecké kovářství z facebookové skupiny Hudební bazar. Stojany, z nichž srší plameny, ale na které se nechceš nabodnout. Pak k nim s patřičnou pompou nastoupili belgičtí Evil Invaders, jejichž thrash metal na speedu vyprovokoval i k mikromoshpitu. Oproti vyprodaným koncertům zbytku jejich tour se tady museli spokojit se slabou stovkou hlav. Na nadšení ze zběsilého sázení riffů jim to ale neubralo. Sousto pro autistického epileptika.
Mantar jsou nejen těžkotonážní směsicí punku, metalu, rokenrolu a doomu, Mantar jsou jen dva, Mantar jsou hyperaktivní vytrvalec Hanno Klänhard a Erinç Sakarya. Jeho bicí samopal je přesnější než hodinky, ale umí i pěkně zvolnit a nechat tě roztéct do podlahy. Při poslechu jejich alb si lze jen málo představit, čeho jsou schopni naživo. Údernost hudby osciluje okolo precizní rytmiky, hutné kytary a punkového jádra, oproti předchozím kapelám jsou uvěřitelní, osobití a svérázní. Jaká úleva. Endorfiny vyplaveny na rok dopředu.
Přerod zpěváka Adama Clemanse z obyčejného metaláka mimo pódium na špinavého otrhance na pódiu je vždycky zážitkem. Nikdy jsem Skeletonwitch neviděla v předchozí sestavě s Chancem Garnettem, který si to dozpíval až k vyhoštění z kapely, Clemans ale zvládá všechny hlasové polohy bravurně a je ústředním elementem celé šou. Zkřivený ksicht, zválené džíny a rukavičky, tak to máme rádi. Je to thrash, co se nezasekl u laciné dupárny, je to mašina nezdolnosti, skvělých kompozičních postupů a blackové razance. Víc takových koncertů, víc takových metalů i víc Mantarů.
Skeletonwitch (us) + Mantar (de) + Deathrite (de) + Evil Invaders (be)
29. 11. 2018 Nová Chmelnice, Praha
foto © Ulric Eriksson
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.