Články / Reporty

Zvuk napnuté tětivy (Lenka Dusilová & Baromantika)

Zvuk napnuté tětivy (Lenka Dusilová & Baromantika)

Martin Řezníček | Články / Reporty | 21.12.2016

Lenka Dusilová je na výsluní popularity už dvě desítky let a do povědomí širšího posluchačstva, stejně jako do éteru mainstreamových rádií, se nejvíce dostala songem Pro tebe. Přesto zůstává ikonou spíše alternativněji laděného publika a v současné době se věnuje především projektu Baromantika, s nímž od roku 2011 natočila dvě oceňovaná alba Baromantika a V hodině smrti. Pro závěrečný koncert roku si vybrala hlavní město a Palác Akropolis.

Uskupení vystoupilo ve své obvyklé sestavě: Beata Hlavenková a Viliam Béreš na klávesy, Patrick Karpentski na elektrickou a basovou kytaru a Martin Novák na bicí. Lenka Dusilová vše zastřešila zpěvem, kytarou a „loopováním“. S jejím příchodem se obecenstvo dostalo do soustředěného transu, neboť očekávání byla díky pochvalných recenzím a doporučení přátel velmi vysoká a bylo třeba co nejdříve rozhodnout, jestli nejde jenom o hype. Než došlo na vymetání pavučin s třetí písní Tětiva, každý už asi tušil odpověď, představení však bylo teprve na začátku...

Jedna za druhou přicházely různé nálady. Častokrát se rozezněly "jinosférické" až kmenové popěvky, když zpěvačka vytvářela vokální smyčky – Wspomnienie a Indiánky; opakoval se přechod z niterna do epična – Baromantická a Valerie; někdy se nešlo ubránit dojetí, některé písně jako Ptáci nebo Dvanáctá byly naopak radostným uvolněním všeobjímající lásky (což je při podobnosti Dvánácté s Crystal Fighters nasnadě). Překvapivě zazněla i zmíněná Pro tebe, provedená v alternativně pop-rockové aranži, ovšem ve společnosti baromantických skladeb působila jako chudá sestřenice, na níž se do pěti minut zapomnělo. Jinak písně navozovaly dokonale přiléhavou atmosféru; a ačkoliv je pro Dusilovou typický poněkud introvertní projev, nepřekážel a nezabraňoval projít skladbami s ní a vychutnat si výjimečný pěvecký výkon.

Baromantika je ovlivněna mnoha styly: indie se proplétá s dubstepovými beaty, tu a tam se vynoří freejazzový part, který sklouzne až k filmové hudbě, aby se vrátil k popovému východisku. Souhra pěti umělců je dechberoucí ukázkou strojové preciznosti a odvážného skladatelství, kde experiment nachází porozumění s letitou zkušeností. Vtažení posluchače je zaručené.

Info

Lenka Dusilová & Baromantika
19. 12. 2016, Palác Akropolis, Praha
foto © Jana Wrubelová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace