Martin Řezníček | Články / Reporty | 21.12.2016
Lenka Dusilová je na výsluní popularity už dvě desítky let a do povědomí širšího posluchačstva, stejně jako do éteru mainstreamových rádií, se nejvíce dostala songem Pro tebe. Přesto zůstává ikonou spíše alternativněji laděného publika a v současné době se věnuje především projektu Baromantika, s nímž od roku 2011 natočila dvě oceňovaná alba Baromantika a V hodině smrti. Pro závěrečný koncert roku si vybrala hlavní město a Palác Akropolis.
Uskupení vystoupilo ve své obvyklé sestavě: Beata Hlavenková a Viliam Béreš na klávesy, Patrick Karpentski na elektrickou a basovou kytaru a Martin Novák na bicí. Lenka Dusilová vše zastřešila zpěvem, kytarou a „loopováním“. S jejím příchodem se obecenstvo dostalo do soustředěného transu, neboť očekávání byla díky pochvalných recenzím a doporučení přátel velmi vysoká a bylo třeba co nejdříve rozhodnout, jestli nejde jenom o hype. Než došlo na vymetání pavučin s třetí písní Tětiva, každý už asi tušil odpověď, představení však bylo teprve na začátku...
Jedna za druhou přicházely různé nálady. Častokrát se rozezněly "jinosférické" až kmenové popěvky, když zpěvačka vytvářela vokální smyčky – Wspomnienie a Indiánky; opakoval se přechod z niterna do epična – Baromantická a Valerie; někdy se nešlo ubránit dojetí, některé písně jako Ptáci nebo Dvanáctá byly naopak radostným uvolněním všeobjímající lásky (což je při podobnosti Dvánácté s Crystal Fighters nasnadě). Překvapivě zazněla i zmíněná Pro tebe, provedená v alternativně pop-rockové aranži, ovšem ve společnosti baromantických skladeb působila jako chudá sestřenice, na níž se do pěti minut zapomnělo. Jinak písně navozovaly dokonale přiléhavou atmosféru; a ačkoliv je pro Dusilovou typický poněkud introvertní projev, nepřekážel a nezabraňoval projít skladbami s ní a vychutnat si výjimečný pěvecký výkon.
Baromantika je ovlivněna mnoha styly: indie se proplétá s dubstepovými beaty, tu a tam se vynoří freejazzový part, který sklouzne až k filmové hudbě, aby se vrátil k popovému východisku. Souhra pěti umělců je dechberoucí ukázkou strojové preciznosti a odvážného skladatelství, kde experiment nachází porozumění s letitou zkušeností. Vtažení posluchače je zaručené.
Lenka Dusilová & Baromantika
19. 12. 2016, Palác Akropolis, Praha
foto © Jana Wrubelová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.