Články / Rozhovory

12:Piet: Kdo je tady kurva folklór?

12:Piet: Kdo je tady kurva folklór?

redakce | Články / Rozhovory | 26.10.2016

Tak trochu jiná world music. Slovácké hochy z kapely 12:Piet zpovídá jejich stálý host Jakub Nožička z tria Ponk. O folklóru, nepochopení i aktuální desce My sme folklór... a ty si pyča! hovoří Aleš a Robert. 12:Piet nutno zažít naživo. Doporučujeme křest alba již tento pátek v Praze.

12:Piet je docela divný název. Jak se to vůbec čte a co to znamená?
R: Čte sa to dvanástpět nebo aspoň věčina ludí to tak čte. Bylo to na starých hodinách ve zkušebně u Talašů ve Nivnici ve sklepě, gde sme jeden čas púsobili a kradli dědovi Petulovi slivovicu. Tak sme to nejak přejali a postupem času sa z teho vyvinuly různé filozofické obraty, překlady, anglicismy a nedorozumění. My sme dycky byli kapela s hlubokým filozofickým přesahem.

Jak bys popsal styl, který hrajete?
R: Praspunk, hrobpop, hiphrob, rututúš folk.

Kdo tvoří kapelu a co sú borci zač?
R: O fčílšku sme třé stálí a poščávaný basista Kuba, Přema a nově Vojta. Aleš hraje na klofnu a břéská, živí sa videem a každý rok udělá ženě jedno děcko - cigán. Robert hraje na bic a břéská, živí sa zvukovou pre a postprodukcí audiovizuálních děl a je to buran a slušňák v jedné osobě. Ríša hraje na harmóna a rututúša (Korg Kaosspad), živí sa jako učitel a inženýr a tata ho dotahl z Maďarska, je absolutně vyklidněný a nerozhodí ho nic.


Jak vznikala poslední deska My sme folklor...? A proč ten název?
R: Název aj obal byl vymyslený už aspoň dva roky a písničky sa tak jaksi postupně nakupily. My totiž máme zkúšku tak dvakrát do roka, ale sme schopní sa slézt dycky před koncertem a dat dohromady nápady, texty a melodie a udělat za šest minut písničku. Za tento rok sa k nám přisrál Kuba Nožička, tak sme zneužili skvělých muzikantů jeho bývalé kapely Ponk a za jeden deň to nahráli. Dycky je samozřejmě problém, gde to udělat, tak na púl cesty v Rousínově sa to stalo. Zvukař býl neščastný, že mu tam Aleš chodí bosky, že Ríša nalévá hned ráno štamprle a že kombinujeme dur s mollem. Proto sa tak těžko neco nahrává, když nenajdeš stoprocentně spřízňenú dušu.

A: Protože nás kdosi obvinil, že nejsme žádný folklór. Ale co je folklór? Hrát v naleštěných krojoch, u rautu, na zámkové dlažbě písničky, keré odrážajú život a mentalitu před sto rokama? Tehdá to byl folklór. Včíl to je nalakovaná zdechlina. Ale krásná a kolikrát zahrátá od srdca. Naše písně sú náš opravdový život, tak jak ho žijeme tady a teď bez přikrášlování a pičovin kolem. Tak kdo je tady kurva folklór?

Proč hrajete v ženských krojích?
A: Chlapské gatě sme bohužel v té popelnici tehdá nenašli. Ale košule sú ze seriálu Slovácko sa nesúdí. Chodil v ních Jožka Króner, což je pocta a také kudla do zad všeckým hrdým šmidlikáčóm.

R: My temu říkáme “nekroje” a furt sa eště nerozpadly, tak v nich hrajem. Šak co, vypadá to pěkně a sukně velice dobře větrajú na kulách. Šak zkus si třeba dvě hodiny hrát na buben na hrbu a zpívat nebo z dvacetikilovú harmonikú blbnút v tech hicoch!

Existujete těžko uvěřitelných dvacet let. Kolik lidí za tu dobu kapelou prošlo a jak se vyvíjel váš styl?
R: Dvacet rokú uteče, ani nevíš, žes býl. Navíc sú neskaj hroby drahé a kameníci v Nivnici majú napilno, aby stihli všecky náhrobky napsat a písmo vyzlatit a Alešův tata vypískovat. Ze začátku sme sa střídali za nástrojama, prostě kdo co umňél v téj konkrétní skladbě zahrát, na ten nástroj hrál. Hráli sme instrumentální zahlúbané skladby o neščastných láskách, sebevražedných sklonoch, luďoch, kerým sme sa posmívali, a o dúchodcoch a ostatních, gdo nám zrovna vlézl do rany. Postupně sme sa zlepšovali ve hře v klofnu a jiné nástroje, takže už sme mohli hrát aj rychlejší a složitější věci. Ono možeš doma hodiny cvičit a umět všecky stupnice a sóla, ale s kapelú po litru borovičky a nekolika kilách hulení a hub je to přeca enom inší skill. Já to ani nedokážu moc všecko popsat, bylo toho moc - všeckého. Postupně sa ludé rozestěhovali mimo region a my sme chtěli pokračovat. Takže sme sa stavili u Šmardů v Luhačovicách, vyhrabali po Tondovi starý buben a začali ve třech. A tak to je do teď. Možeme jet na koncert vlakem nebo békat aj tam, kde nás nikdo nechce.


Máte docela drsné texty. Stojí na reálných základech?
A: Kurvaže ano.

R: Bohužel ano. Neřekl bych drsné, ale poeticky exaktní, přímé a nekompromisní. Nikomu a ničemu sa nevyhýbáme.

Držíte se nivnického dialektu nebo je to směska všech možných nářečí?
A: Vycházáme ze slováckého nářečí, ale občas sa tam vsere aj výraz z jiného okresu.

Kdo píše vaše songy? Je to one man záležitost, podílejí se na nich všichni členové kapely nebo máte někoho externě?
R: Myslím, že teď je majoritním autorem Aleš. Kerý buď donese komplet písničku aj s textem, nebo enom kostru a zbytek dopíšeme společně všeci. Negdy zhudebníme texty různých ožralých básníků a básnířek, keré známe.

Desky většinou natáčíte, ale nevydáváte. Proč?
R: Nahráváme, jak sa dá, jednúc na dvoře, pak v humně, u ohňa, negdy enom doma, výjimečně lezeme do studia. Nevydáváme u “vydavatelství”, protože nás nigdo nebere vážně a my si z každého děláme stejně prdel, takže sa to potom těžko řeší s nejakýma oficialitama. Víš jak, vydavatelství, keré sa o kapelu postará a neco pro ňu udělá, už neexistuje nebo vydává enom pičoviny do rádia. A když nám negdo nabídne na vydání desky, tak to samé, co vybere farář v nedělu na hrubéj do zvonečka… S takovýma částkama sa nedá v našém měřítku operovat. Už si sice říkáme za hraní víc peněz, ale furt sme v mínusu, co sa týče různě poztrácaných peněz po cestě z koncertu dom, je toto manko v řádu desetitisícú. Tak sa prosím nedivte, že negdy vybereme kasičku aj na charitu pro slepú holčičku - nebo co to bylo minule. Myslím, že dostatečným vydáním je, že sa to dostane mezi ludi. Máme aj ZPIETNÍK, takže si to možú békat s kytarú o ohňa nebo na oslavě. Nemáme žádného zástupca práv a zatým ani nikoho, kdo by na naší tvorbě parazitovál a chtěl na tem vydělat. Ale na revival sa těším.

Rozumíja vám ludé mimo region?
A: Čím víc na západ, tím je to horší.

R: Víc na západ majú enom otevřené huby.

Ne každý vaši muziku skousne, s jakým největším nepochopením jste se potkali? (Ríša mně říkal cosi o koncertě v nejaké kavárně, kde na vás jako na pankáče přišli padesátníci s vínečkem….)
A: Kdosi kdesi psal, že przníme folklór a kroje a hrajeme sračky. Šak tak to je. Sme dokonca Oficiální vítězové sračkostylu. Kroje nám przníjá fanúšci na koncertoch - fanynky nám trhajú košule, strhávajú sukně, řvú na nás, abysme jim udělali dítě, hážú po nás podprsenkama, chytajú nás za kule atd. O prznění folklóru viz odpověď výše.

R: My si ale umíme zjednat ordnunk, že sa nakonec všeci bavijá. Právě ty oslavy a svajby nebo trhy kdesi ve Valmezu ve dvě odpoledňa, gde při vynášání igelitky z nekrojama slyším: “Hele, cimbálovka přijela.” Tá škodolibost záměru, kdy oni netušijá, co je čeká, a po třetí písničce zacpávajú děckám ušiska, odvážajú babičku spat a po osmém hitu už skáčú bosky po stoloch. My jim tam uděláme dvě hodiny bordel, naložíme plný buben vínem, zežereme, co ide, a jedeme sa eště stavit nekam na jedno do nonstopu.

Kdy už budete slavní?
A: To by mňa taky zajímalo. Asi až objedem šecky oslavy, hospody, kulturáky, bečky a festivaly.

R: Vzhledem k tomu, že nám v nekerých podnikoch už nalévajú zadarmo, tak slavní sme.

Info

12:Piet
Bandzone
www.facebook.com/12piet

Křest alba 28. října, Dejvická nádražka, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace