Jan Starý | Články / Reporty | 09.02.2017
Berlínský CTM Festival patří dlouhodobě k naprosté špičce evropské experimentální hudby. Lístky sice nezmizí za hodinu jako v případě Unsoundu, ale jeho dramaturgie vyniká jak odvahou, tak kvalitou. Line-up kombinuje nejaktuálnější novinky s neznámými či opomíjenými umělci, velkých jmen je pomálu. V takové situaci musí návštěvník opustit jistoty, vykročit do neznámého terénu a věřit pořadatelům. O jejich úspěchu svědčí další vyprodaný ročník, který tentokrát s podtitulem Fear Anger Love zkoumal vztah emocí a hudby a možné politické implikace.
Na tomto místě přinášíme chronologicky řazený výběr nejsilnějších zážitků z letošního ročníku, obsáhlý report pak najdete v březnovém čísle hudebního magazínu Full Moon.
Thomas Ankersmit – Infra
Velkou výhodou CTM je lokace. V Berlíně je absurdní množství zajímavých prostorů, mezi nimiž se festival přesouvá. Některá místa však neopouští. Noční (a ranní) program CTM se tradičně odehrává v legendárním Berghainu, stylově upravené elektrárně s nesmírně nepříjemnými vyhazovači, ale především se zvukem, který nemá konkurenci. Set Thomase Ankersmita však dal zabrat i berghainskému PA. Hudebně byl Ankersmit vlastně poměrně slabý – jeho abstraktním experimentům chybělo směřování a silné jednotlivosti v celku zanikaly. Poctivě ale pracoval s prostorovostí a dynamikou zvuku, což nakonec přineslo ovoce. Čtveřice čtyřmetrových soustav se postarala o nejintenzivnější zvuk, s jakým jsem se kdy setkal, zvuk, který člověka vytláčel z vlastního těla a i v největších masochistech vyvolal strach z trvalých následků.
Vomir
Existuje mikrožánr zvaný harsh noise wall, který opravdu spočívá pouze ve vytvoření statické stěny brutálního hluku. Francouz Vomir je jeho čelným představitelem. A jeho berghainský set se nesl přesně v duchu ortodoxie bizarního stylu. Hudebník bez varování vpálil do davu řezavou hlukovou stěnu – pak svěsil ruce a zavřel oči. Jenže po několika minutách se vytratil pobavený úsměv. Hluková stěna prostupuje vše a prakticky eliminuje čas, je zcela čistá a prostá, nikoli agresivní. Funguje jako nepoznatelný, nelidský objekt, který jeho tvůrce prezentuje jako něco autonomního. Z dokonalé prezentace dokonalé prázdnoty se zrodil až spirituální zážitek.
Carmina Escobar
Nejpříjemněji letos překvapil mexický program zaměřený na volnou improvizaci a současnou kompozici. Specifičnost hudebníků se do značné míry odvíjela od koloniální minulosti a nezvyklé lokace, v žádném případě však nešlo o lacinou new age exotiku. Jednoduše řečeno, Mexičané představili hudbu se sebevědomou, nezávislou identitou. Asi nejsilnější set předvedla Carmina Escobar, vokalistka, která v průběhu vystoupení přešla od poloartikulovaných animálních skřeků až po temné hymny ve stylu Diamandy Galás.
Yally aka Raime
Raime vždycky osekávali svou hudbu až na kost a UK garageový základ projektu Yally k tomuhle principu pouze dodává taneční chytlavost. I naživo jako by Yally sekali rytmy skalpelem, chirurgická preciznost podpořená vynikajícími světly byla nesmírně uhrančivá. Dvojici se povedlo zároveň navodit dojem živého koncertu, na němž zvuky vznikají v reálném čase, rozpoutat divokou taneční párty a ohromit posluchače producentským mistrovstvím.
Gazelle Twin – Kingdom Come
Konceptů a politických konceptů byl festival plný. Některé fungovaly dobře, jiné vůbec. Nový projekt Gazelle Twin fungoval dokonale. Kingdom Come vychází z knihy J. G. Ballarda o přeměně konzumerismu ve fašismus, politická rovina však nebyla doslovná. Jako základní figura posloužila repetice: jezdící schody na plátně, běhací pás pro zpěváky, tupé industriální beaty. Z ubíjející rutiny se časem vynořil vztek a touha změnit prázdné vzorce. Silné a silně depresivní představení na všech rovinách.
Miss Red
Izraelská dancehallová zpěvačka si udělala jméno díky hostování u The Buga, který jí i tentokrát obstarával produkci. Dvojice se za roky spolupráce skvěle sehrála, kromě toho se vysoký vokál s hutnou produkcí přirozeně doplňují. Jamajské rytmy industriální intenzity s davem vyloženě mávaly, stroj na zabíjení Kevin Martin dokonale pracoval s dynamikou setu, Miss Red diktovala naprosto suverénně, umělou mlhou bylo vidět jen na krok. Povedené hostování Gaiky a zařazení nestárnoucích pecek Skeng a Poison Dart jen umocnilo výborné provedení tracků z mixtape Miss Red. Z téhle dancehallové apokalypsy se ocházelo po čtyřech, ale s širokým úsměvem.
CTM Festival
Adventurous Music & Art
27. 1. – 5. 2. 2017 Berlín
www.facebook.com/CTMFestival
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.