Články / Reporty

Patti Smith: O koních, smrti a svobodě

Patti Smith: O koních, smrti a svobodě

Anna Mašátová | Články / Reporty | 06.08.2015

„Oh, she looks so good, oh, she looks so fine.“

Remcalové se najdou všude, nicméně poslouchat chvíli před koncertem úvahy typu Divadlo Archa versus O2 Arena, proč je Archa tak malá, zda by větší prostor nebyl lepší a tak podobně, je o nervy. Popravdě - ono je vcelku jedno, kde Patti Smith vystoupí, ať hraje pro stovky, nebo tisíce, vždycky je brilantní. Jak bylo vidno z festivalových triček, fanoušci si minulý rok zajeli do Trutnova, stejně jako stačili během krátké chvíle vyprodat pražské divadlo. Navíc proč brblat nad místem, kde máte kapelu téměř na dosah ruky? Archa hostila ikonu punku poněkolikáté, střízlivost sálu kapele svědčí a je až s podivem, že ji aplaus při nástupu hudebníků nezboural.

Patti Smith letos chystá desku se svými dětmi, v říjnu vydává novou knihu M Train, aktuální turné ale patří vzpomínkám a oslavě čtyřicátých narozenin jejího debutu Horses. Nahrávka měla původně vyjít 20. října 1975, na 121. narozeniny jejího gurua Arthura Rimbauda, vinyly se však nestihly vyrobit. Když jí majitel vydavatelství oznámil, že se to stihne až 10. listopadu, Patti to prý tenkrát pobavilo. Vyšlo to totiž na výročí básnikovy smrti.

I s téměř sedmi křížky na krku působí Smith mladistvě. Vřele se usmívá, pozoruje svět kolem sebe a neuniknou jí ani detaily. Třeba když po úvodní Gloria obrátí pozornost k dítěti v publiku a řeší s obavou o jeho sluch, zda má špunty do uší. Jenže u té, která si během koncertu v Glastonbury přivede na pódium Dalajlámu, vlastně neudiví nic.

Horses zní aktuálně, lví podíl na tom má zpěvaččin hlas, hluboký a sytý, beze stop stáří, energické pohyby. I flusance byly noblesní. V doprovodné kapele byli stále její dlouholetí spolupracovníci, kytarista Lenny Kaye a bubeník Jay Dee Daugherty, oba podílející se na zásadní nahrávce, neméně prošedivělý basák Tony Shanahan, působící v kapele od devadesátých let, a kytarista Jack Petruzzelli, střídající se Shanahanem za klávesami, kytarou, basou i u vokálů. Setlist nebyl nečekaný, první část večera patřila Horses, druhá směsi autorských písní i coveru Rock and Roll od Velvet Underground. Večer, ač v radostném duchu, vzdal skladbou Elegie hold zemřelým. K seznamu se jmény jako Joe Strummer, Johnny, Joey a Dee Dee Ramone, Todd Pollard Smith, Fred “Sonic” Smith, Robert Mapplethorpe přibyli také Lou Reed a Amy Winehouse.

Smith vtipkovala, podělila se o zážitek z večeře, mluvila o svobodě bez tabletů a telefonů, Jima Morrisona přirovnávala k andělovi, publikum áchalo, dlouze tleskalo, z davu přilétl na scénu pugét, nad jejím začleněním žalmu 23 do Privilege by tleskal i Antonín Dvořák a možná by své biblické písně pojal jinak. Rádiovou hitovku Because the Night odzpívávalo publikum hlasitě s ní, až téměř na závěr vzala Patti Smith do ruky kytaru při Beneath the Southern Cross.

Je jisté, že šnůra k Horses nevznikla v touze o navýšení konta. Sedmašedesátiletá umělkyně – vždyť napsat pouze hudebnice by bylo vzhledem k jejímu literárnímu i výtvarnému talentu nedostatečné – si koncert evidentně užívala, obzvláště při závěrečné My Generation s koncovým „happy birthday“, věnovaným synovi.

„Don´t forget to use your voice!“

Info

Patti Smith - Horses 40 Years
5. 8. 2015, Divadlo Archa, Praha
Foto (c) David Webr

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace