Viktor Palák | Články / Rozhovory | 28.02.2024
Shorty poosmnácté. V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů. Oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich, abychom zjistili, kam chodí, když chtějí vidět kraťasy, co pro ně tenhle formát znamená a které krátkometrážní filmy mají v oblibě.
PIOTR JASIŃSKI / MIMO
Ve finálním díle odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.
Mimo je o dvou přátelích, kteří ohledávají povahu svého vztahu. Snažíte se vyprávět spíše příběh dvou konkrétní postav, anebo jde o obecnější poselství o (sebe)přijetí?
O filmu se přirozeně nedá bavit, aniž bychom zohlednili tyto konkrétní postavy a jejich vztah. Zároveň mi ale od začátku šlo o zkoumání předsudků, které v naší společnosti panují s ohledem na sexuální orientaci. Alešův coming out v mém filmu vyvolá v Tomášovi hodně silné tenze, je to východisko dramatické situace. Ale stane se v něm něco ve skutečnosti? Nebo jen následuje zakódovaný společenský model, který určuje, zda je něco „normální“ a „odlišné“?
Film je volně inspirován skutečným příběhem mého kamaráda, který vyrůstal na malém městě a musel bojovat se sebepřijetím. A stejně jako ve všech svých filmech, i tady se snažím vložit do příběhu kus sebe – tady do postavy Tomáše.
Jak vnímáte možnosti prezentace krátkých filmů v českém prostředí? Je jich dost? Zlepšuje se to, anebo naopak? Kam míříte vy, když chcete vidět krátké filmy?
Ve střední a východní Evropě jsou ty možnosti relativně omezené. V Česku každý rok vzniká hned několik hodně zajímavých kraťasů, které jsou uváděné na významných mezinárodních přehlídkách. České filmové centrum, KineDok, Institut dokumentárního filmu i Česká filmová a televizní akademie dělají pro jejich zviditelnění skvělou práci.
Nicméně jde o svého druhu uzavřený svět festivalů, vidět krátké filmy v „mainstreamovém provozu“ je spíše ojedinělé. Takže i já koukám na krátké filmy na festivalech. Jednou jsem slyšel srovnání, že pokud je celovečerní film eposem, pak kraťas je básní. A zažívat je v kině je prostě nejlepší způsob.
Je pro vás krátký film mezifází před celovečerákem?
Ať už představujete publiku jakýkoliv film, je to zodpovědnost, která by neměl být brána jako tréninkové hřiště. I ty nejkratší filmy vyžadují hodně úsilí a času. Udělat krátký film je specifická zkušenost a výzva, jak napasovat celý příběh do určeného času, jsou důkazem režijní kompetence a toho, jak nosný je koncept, který si zvolím. Zatím jsem měl se svými filmy úspěch a určitě bych se v budoucnu chtěl vydat cestou celovečerního kusu.
Váš oblíbený krátký film od tvůrkyně/tvůrce, kteří se následně globálně proslavili?
V poslední době mě přitahují severské kinematografie. Na Vimeu islandského režiséra Hlynura Pálmasona můžete vidět jeho mimořádný kraťas En Maler. Zručně v něm balancuje na hraně realismu a stylizace, což se později stalo poznávacím znamením jeho úspěšných dlouhometrážních filmů.
NATÁLIE DURCHÁNKOVÁ / PŘES STŘEPY
Natálie Durchánková využívá v kraťasu Přes střepy, nominovaném na Cenu české filmové kritiky, médium animovaného filmu k zachycení bolestivé intimní situace.
Přes střepy je pronikavě citlivý film o palčivém tématu. Máte pocit, že najít pro podobný projekt financování může být těžší, než když točíte o něčem vlídném, přístupném?
Film jsem dělala jako studentský na FAMU, kde máme výhodu financování ze školních zdrojů pro všechny projekty podle stejných pravidel, tuto podporu tak velmi oceňuji. Pokud jde o hledání financí pro podobné věci mimo školní prostředí, nemohu zcela určit, zda by to bylo obtížnější než u projektů s lehčím a přístupnějším tématem, jelikož s tím ještě nemám zkušenost. V ideálním případě bych doufala, že potenciální finanční podporovatelé rozpoznají důležitost podstatných, ačkoli citlivých témat, a budou je tak vnímat jako hodné finanční podpory.
Jak vnímáte možnosti prezentace krátkých filmů v českém prostředí? Je jich dost? Zlepšuje se to, anebo naopak? Kam míříte vy, když chcete vidět krátké filmy?
V rámci animace jsem s prezentací krátkých filmů velmi spokojena. Mám dojem, že v českém prostředí existuje dostatek lidí, kteří projevují zájem o krátký film a vytvářejí příležitosti k jeho promítání. Situace by asi mohla být vždycky lepší, ale zájem o krátký film spíše roste, což považuji za velmi pozitivní.
Mezi mé oblíbené patří Anifilm v Liberci, který je největším festivalem animace v České republice. V Praze mohu doporučit například Anishort, Den české animace a pro otrlejší diváky třeba i trochu bizarní Prasení. V rámci krátkého filmu obecně vyniká také festival ve Zlíně, kde je možné zhlédnout nejen animované, ale i hrané snímky a dokumenty.
Je pro vás krátký film mezifází před celovečerákem? A co ve vás tato představa probouzí?
O celovečerním filmu zatím nepřemýšlím, a pokud se k tomu někdy rozhodnu, nevidím to v blízké budoucnosti. Krátký film mi v současnosti plně vyhovuje. Myslím, že jsem ve své tvorbě prozkoumala pouze malý zlomek možností, které tento formát nabízí, a mám stále velký prostor pro další zdokonalení. Osobně považuji krátký film za rovnocenný celovečernímu.
Další věc ke zvážení je také fakt, že se nechystám a ani nechci opustit obor animace, kde je tvorba celovečerního filmu ještě větší výzvou. Je to nejen časově náročné, ale i získání finanční podpory a úspěšné dokončení takového projektu vyžaduje větší množství mentální energie a odhodlání. Nezavírám dveře této možnosti v budoucnu, momentálně se však zaměřuji na rozvoj a zdokonalování v rámci krátkometrážní animace.
Váš oblíbený krátký film od tvůrkyně/tvůrce, kteří se následně globálně proslavili?
Vybrat jediný takový film je náročné, jelikož existuje hned několik skvělých kandidátů. Nicméně, pokud bych měla zmínit jeden z vrcholů, odkázala bych na film Tma, světlo, tma od Jana Švankmajera. Tento snímek není jediným jeho dílem, které si získalo uznání v zahraničí, já ho však zmiňuji, protože je mým nejoblíbenějším Švankmajerovým filmem. Švankmajerova tvorba oslovuje jak mě, tak ostatní diváky surrealismem, hravým vyprávěním, symbolikou a dalšími fascinujícími prvky. Švankmajerovy filmy zaznamenaly mimořádnou popularitu třeba ve Španělsku, kde si získaly kultovní status.
Pragueshorts Film Festival
28. 2. - 3. 3. 2024
Praha
web
foto © se svolením Pragueshorts Film Festival
Lucia Banáková 11.06.2024
Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.
Viktor Palák 07.06.2024
Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.
Dan Sywala 06.06.2024
Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.
Eva Karpilovská 03.06.2024
Sedmnáct let v nezměněné sestavě a čerstvě páté studiové album LoveCop mají za sebou švédští rockeři Royal Republic. Rozhovor, brzo živě na Rock for People.
Mariia Smirnova 28.05.2024
Letos přibude scéna na Trchové zahradě, kde mezi jahodami a pod třešní budou divadla, workshopy a v pozdějším odpoledni koncerty převážně ženských interpretek.
Eva Karpilovská 22.05.2024
„Já měl třeba vždycky trochu problém označovat nás za umělce. Jsem prostě jen člověk, co dělá hudbu.“ Rozhovor s frontmanem kapely Hoobastank pro Full Moon.
Veronika Miksová 22.04.2024
Charismatického kluka z Jihlavy nebylo úplně snadné rozpovídat, než mi došlo, že všechno podstatné ze svého vnitřního světa sublimuje do hudby. Rozhovor.
Kristina Kratochvilová 29.03.2024
Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.
Michal Pařízek 25.03.2024
Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.
Jiří V. Matýsek 11.03.2024
„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.