Veronika Miksová | Články / Reporty | 03.08.2015
Nandat zlaté negerské sandály. Jet po roce a půl od rodiny, konečně sama. V duchu se vysmát žalostné spořádanosti konfekčně upravených nerváků v ranním vlaku. Přesedlat s banánem a houskou v sáčku na další. Nechat se polít kafem a ještě děkovat za ubrousky. Splést si nástupiště. Mít kliku jako prase. Vnímat proměnlivost oblin české krajiny. Svléct si v plném kupé spících seniorů legíny. Ocitnout se ve dvoudenním ráji s krycím jménem Beseda u bigbítu. Festival s třiadvacetiletou tradicí vyčuhuje vysoko nad český průměr i přes letošní nepřeslechnutelnou nevyváženost ve výběru kapel. V Topolovém hájku zasazeném na okraji malebné slovácké vísky Tasov se totiž dějí věci.
Po dlouhé cestě stavím stan, směju se klukům, co to nezvládaj ani ve dvou, první cigareta bez pocitu viny. Tasovská sámoška, kde se zastavil čas. Uniformované milé prodavačky. Horko, Míša, rohlíky a všude před domy lákají obsypané meruňky a dozrávající letňáče. Místní rozhlas se skvělou cimbálovou znělkou. Zkusmo zdravím všechny místní, bez výjimky odpoví, neciví jak vyorané příměstské myši.
Areál se pozvolna plní. Slunce, šumění topolů, lehký vánek. Cisterny s pitnou vodou, nikdo neřeší, co si vnesete do areálu, nikdo toho nezneužívá. Vnitřní střelka mě neomylně směruje ke stánku s vínem ze zarazického vinařství. Letmý pohled stačí a vím, že jsem mezi svými. Vege i mastnota. Výborně ochucené lilkovo-cuketové kari, zeleninový boršč, palačinky, tortilly plněné kuskusem, zeleninou a rybou, langoše, opečené brambory, klobásky na pivu i halušky. Na ty pozor, jak věděla už církev svatá (a mně to pošeptal Heinrich Böll), zelí potlačuje smyslnost.
Páteční program začíná po čtvrté hodině. Tři stage, hlavní áčko, vedlejší béčko bokem u stanového města a nepříliš strategicky položené stanové céčko – Apollónova návštěva. Významnou součástí doprovodného programu jsou zajímavé přednášky a čtení, jejichž poslední třetiny neskutečně ruší zvukovky na hlavní stagi – nedomyšlené. Kapely české, slovenské se špetkami koření z Maďarska, Ruska, Španělska a Německa.
Slabší začátek s regionálními kapelami Midnight Climax a White Cube. Zvědavě okukuji frýdecko-místecké Div I Ded, které jsem nestihla na Colours of Ostrava. Zkazky o nové zpěvačce, která repertoár příliš nezvládá, jsou žel pravdivé. Kapele to skvěle šlape, ale jak se otevřou unylá ústa, je po zábavě. Aneb nechoď s holkou ze své kapely, pokud nemá talent. Chuť spraví slovenská jazzová trojka Talent Transport, kluci nezapřou muzikantskou zručnost, hravost a vášeň. Jejich loňské album slavilo na slovenské scéně velký úspěch, naživo skvělé, zapálené.
Program je na výjimky poskládaný tak, že se věci nekryjí. Voyersky sleduji Vaška Havelku se synkem. Vzápětí nestačím valit oči, když ho v rámci setu osmdesátkových undergroundových předělávek dua Tvrdý/Havelka vidím “kopírovat” tátovy tanečky a intonaci. Táta a syn. Jejich pouto se šíří éterem. Dneska ještě nejsem tak naměkko, pláču jen téměř. Tři chlapi v bílém. Už potřetí, intimní prostředí stanu - zatím nejintenzivnější zážitek. Musíte slyšet, už budou hrát jen párkrát.
Zbytek páteční noci se odvíjí pod vlivem magického úplňku a srnčí říje. Nechtěně vrážím do kudrnaté víly, která mě láskyplně objímá a skládá nenucený kompliment. Tak milá. Lesbička z vedlejšího stanu, zjišťuji záhy. Barvy ve vlasech, něžně si hrají spolu i se zaběhlým kotětem.
Růžové stoupá do hlavy, mám co dělat, abych nesundala urputně zbytečného moderátora béčkové stage, který “soutěží” ukrajuje ze setu Monikino Kino. Parta se trhá, část nechápe, já s V. a mým falešným manželem ujíždíme na Moničině tenkém roláku bez podprsenky. Dokonce slibuji, že si v sobotu vezmu něco nahoře upnutého. Nakonec mě ta holka naučí používat při tanci i ruce, Petr Marek spílá moderátorovi, naštvanost se postupně rozplývá. Na vlnivé běžkařské stopě, klikatící se prosklenou kanceláří s japonskými grafikami.
Dychtivě očekávané španělské Seward se jménem po milovaném feťákovi Williamu Sewardu Burroughsovi jedním slovem nepochopím. Na jejich styl se shledám málo komplikovanou, je mi to jedno. M. říká: Ti chlápci nevědí, co hrát dřív. Chtě nechtě souhlasím. Naživo se to nedá poslouchat. Nesourodá kakofonie bez jednotících prvků. Sympatický mi je jejich styl propagace, který nevyužívá tradiční kanály, po webovkách nepátrejte. Fanoušky mají, hrají na všech zásadních festivalech a z pózy je obviňovat nechci. Matter of taste.
Zcela jiná káva, silná, černá, neslazená, jsou úzké skupině známí Madebythefire, kteří vydali debut snad po sto letech existence. Jejich “instrumental screamo” hýbe chladnoucím tasovským vzduchem a vedle se už Vkládá kočka. Tančíme bez zábran, cítíme, že tasovské one night standy vydrží aspoň do neděle. Kluci čarují, další, “cizí” vytahují chutnou mandlovici. Ztrácím se do svých lesů, větve rozhrnuji na ruském mládí. Anton Maskeliade, průkopník “leap motion” vytváří hudbu a doprovodné vizuální efekty za pomoci technologie ovládané rukou. Trochu hype, ale co. Ruka - mocný nástroj nejen trhu. Závěr a vrchol páteční noci nečekaně obstarají Tomino & Myslivec, 2/3 kapely Midilidi. Takovej večírek jsem dlouho nezažila. Postmoderna pro pokročilé, z nepůvodní tvorby vzniká originální diskoška. Před očima se míhají hopeři, David Bowie a další směska. Vůně ořechovice, sladká i lepivá. K obnažujícím se myslivcům na pódiu postupně vbíhají další a další laňky. Orgie v nejlepším utínají pořadatelé po čtvrté ranní. Kluci se omlouvají, bavíme se všichni. Dojezd s myslivcem a sáčkem rohlíků. Nejlepší. Spát budeme v důchodu.
Beseda u Bigbítu 2015
31. 7. 2015, Tasov
foto © Martin Rejsa
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.