Články / Reporty

Vyblikaná díra do hlavy. Kyklos Galaktikos v Brně.

Vyblikaná díra do hlavy. Kyklos Galaktikos v Brně.

rionka | Články / Reporty | 27.02.2015

Na počátku byla tma. Pulzující, napínavá tma, propíchaná na několika místech hrstkou náhodně rozsypaných bledých světýlek. Až po první (úvodní Tragédie) a druhé skladbě (vynikající Nemehlo) se začalo postupně rozsvěcet. A pak se to všude rozblikalo. Reflektory i hlavy zúčastněných. Aha! Kyklos Galaktikos verze dva tisíce patnáct, Kabinet múz. Dvě ruce, dvě srdce, dvě hlavy. Je to mnohem lepší, než nás varovali.

Nesnáším rap, tvrdila jsem vášnivě před lety. Nechápu to, je to blbý, dejte sem radši metal. Naštěstí stárneme, hrany se obrušují, kdysi neprůstřelné hudební škatulky splývají v jedno "dobrý, ještě". Pokud současný technologický vývoj někomu prospěl, jsou to krabičkoví mágové v kapelách. Líbí se mi lidi, kteří dokážou živě uchopit a zkroutit zvukový výstup do nebývalé podoby, skládat z těch kousků znovu a znovu svou skladbu a uchvátit. Trochu mi to připomíná polozapomenuté dýdžeje, jejichž sety jsme si v devasedátých letech nahrávali na kazety. Je jedno, kudy vaše zvuky tečou, ale nikdy není jedno, jak.

Kyklos Galaktikos jsem poprvé potkala na Besedě u Bigbítu 2013, tehdy si své počítače prostě naskládali na stůl. Dnes na ně před oponou čekají tři sexy stojany, z každého visí dramatický spletenec kabeláže (chyběla jen příslovečná sklenka vína z první skladby). Do mysli se vtírá milá vzpomínka na Kraftwerk - nejen při pohledu na stylové stíny za vybavením, ale i při poslechu některých příznačných instrumentálních pasáží. Samozřejmě jen do chvíle, než začnou rapovat.

Momentálně neexistuje žádné přiléhavější slovo pro tenhle styl. Ale nemůžu se zbavit pocitu, že tohle není obyčejný rap. Je to hra s ironií a ohněm, kočírování ruchů, rozdávání sarkasmů i snů. Performance v tom nejlepším slova smyslu. Skutečná pointa leží ve vtipných textech, ve dvou hlavách, v pochopení krásně vyšinutých příběhů o zdánlivě "fantaskních" světech. Jsou to ale naše světy, naše dny, naše životy, naše každodenní práce a každodenní blázni, které potkáváme. ("Po čtyřech nikdy neběhalo - tak proč by mělo, když po dvou myslelo?")

Členové kapely jsou ukotveni u svých stolečků, občas se proběhnou po pódiu a s ďábelským potěšením si užívají intenzivní blikání bílých diodových světýlek a náhodně se rozsvěcujících reflektorů, obrácených do publika. Tenhle koncert opravdu není pro epileptiky (a my, co máme migrénu, si příště vezmeme černý pytel na hlavu). Když pominu nepříjemné osvětlení, atmosféra velmi pohodová. Je fajn sledovat bezeslovnou komunikaci na pódiu, všímat si grimas a gest, nadšených výrazů. Vnímat, jak je těší hrát právě tuhle pasáž. A tuhle a tuhle.

Zazní téměř všechno z nové desky Mezi lovci mezer a velká část té předchozí. Ve chvíli, kdy skupina oznamuje poslední skladbu, se dav lidí probere z blikajícího tranzu, začne jásat a trochu protestovat. Kyklos Galaktikos jsou příjemně zaskočeni. Omlouvají se, že s sebou už nemají připravené žádné další písničky, takže si místo přídavku budou "jen tak hrát"... Počáteční rozpaky po pár momentech mizí, kluci i holka jsou dostatečně sehraní a pod rukama jim vzniká živý beat, který se vzápětí promění ve skladbu I.N.R.I. Jediné, co mi trochu chybělo, je Firma, kterou považuji za jeden z nejvtipnějších songů na Ose dobra. Tak snad příště - uvidíme se v továrně na magický runy.

Info

Kyklos Galaktikos
24. 2. 2015 Kabinet múz, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace