redakce | Zprávy / Pozvánky | 29.03.2020
Třetí řadová deska Kulturní úderky se jmenuje Black Metall, ale metalisty mezi posluchači nehledejte. Jméno nahrávky poukazuje na její syrovost a neuhlazenost a jen zdánlivě nekonvenuje s obsahem. Základ kapely je v brněnské alternativně rockové scéně, která s příchodem bosenského klávesáka Omera Blentiće znovu výrazně ožila a nová nahrávka je toho důkazem.
Kulturní úderka vznikla v devadesátých letech a v té době byla silně ovlivněna brněnskou alternativou. „Odkazy na tu scénu zachováváme do dneška a promítá se to jak v textech, tak v hudbě,“ sděluje autor, zpěvák a kytarista Štěpán Dokoupil. „Texty jsou pro nás dosti podvědomá a niterní záležitost, samozřejmě i díky Omerovi nás v současné době hodně ovlivnilo melancholické Sarajevo, ale je tam i plno veselých témat ze života v Brně. Celkově je to syrová nahrávka, zvukově i pocitově sahající od psychedelického blues 60. let po americkou klubovou scénu reprezentovanou třeba John Spencer Blues Explosion.“ Kulturní úderka má však svůj zvuk, svůj projev, rozhodně je autentická.
Přestože v současnosti je sestava již pětičlenná, nahrávání začínala Kulturní úderka jako kvarteto muzikantů z Brna a Sarajeva. Celé album výrazně navazuje na comebackovou nahrávku Sarajevská katarzijja (Indies Happy Trails Records 2018). Ta vznikala přímo v Sarajevu, ale tentokrát se kapela vrhla do pražského studia Golden Hive. Štěpán Dokoupil srovnává novinku s předchozími deskami Kulturní úderky: „Black Metall je nejpestřejší, můžeš na ní slyšet snad všechny naše nálady, ale převažuje rocková energie. Předchozí nahrávka, Sarajevská katarzija, je hlavně akustické album, které vzniklo po dlouhé odmlce kapely během týdne v srdci Sarajeva. No a Rock’s Groove je debutové album narvané mladickou energií a nerozvážností.“
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.