Tomáš Jančík | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.11.2023
Když u vás o půlnoci zaklepe nezvaný host a potřebuje přespat, protože ztratil klíče a celý život se mu hroutí, špatně se odmítá. O to víc, když je to vlastní matka. V případě nového filmu Přišla v noci problematická matka syna Jiříčka, který bydlí se svojí manželkou Anetou a uvědomuje si, že tohle nebude jednodenní návštěva.
Snímek dvojice režisérů debutujícího Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka byl do kinopremiéry uveden pouze na karlovarském filmovém festivalu a na přelomu prázdnin v Uherském Hradišti. Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou. Ta se do své role vcítila melancholicky i starostlivě, zároveň vlezle, otravně a většinu času až sebelítostivě. A ve všech rovinách je perfektní. Hraje si nejen s city mladého páru, ale i s těmi divákovými – v jeden moment ji tak budete nenávidět, jen abyste k ní za chvíli cítili lítost a následně si při záchvatech smíchu nad jejími komentáři uvědomili nesmyslnost celé situace.
Ovšem Přišla v noci je v první řadě realistické drama. Trefným suchým humorem dokáže citlivě zlehčovat vyhrocené situace a zvládá se přibližovat divákovi svou přirozeností, protože právě ve vypjatých chvílích funguje humor nejlépe. Stojí na ironických komentářích, ale i neverbálních posměšcích a grimasách, které netlačí na pilu. Jen finále vypadá přehnaně až absurdně, to když se v bytě zjeví více postav, nezvaných hostů a dojde na prvoplánový mezigenerační gap.
Snímek je nejlepší v momentech, kdy se soustředí na své hlavní téma, totiž křehkost jinak fungujícího vztahu, a závislost osamělé matky na nerozhodném synovi, jehož kompromisy neuspokojují ani jednu stranu. Tvůrci jdou do hloubky, výsledek působí sympaticky komorně a coby tuzemské filmové překvapení roku by neměl zapadnout pod nánosem velkofilmů.
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.