redakce | Zprávy / Pozvánky | 20.10.2024
Carl Stone, průkopník laptopové hudby, se vrací do Prahy a slibuje nezkrotný ohňostroj samplů. Po úspěšné české premiéře v divadle Alfred ve dvoře, tentokrát vystoupí ve středu 23. října v neformálním prostředí holešovického Crossu.
Stone, jehož kariéra sahá od jazzrockových začátků až po průkopnické práce s digitálním zvukem, patří k zásadním inovátorům elektronické hudby. Očekávejte pestrobarevné koláže, které připomenou nejen glitch a plunderfonii, ale i současný hyperpop.
Carl Stone byl pionýrem laptopové hudby dávno předtím, než někdo podobný termín použil, a jeho první počítačové kompozice pochází z dob, kdy se samotné pojetí laptopu vůbec definovalo (a ty stroje zdaleka nepřipomínaly současné notebooky). Než se začal Stone soustředit čistě na digitální prostředí, měl jazzrockovou kapelu se Stefanem Weissem (který se později proslavil pod rituálně industriálním aliasem Z’EV) nebo skládal převážně dronové kousky se syntezátorem Buchla a koláže za použití gramofonů a pásek, to už během studia kompozice na CalArts pod Mortonem Subotnickem a Jamesem Tenneym.
I v digitálním zvuku se věnoval perfekcionistickému vytěžení kolikrát velmi jednoduchých samplů a o dobrých dvacet let předběhl dobu, kdy se rozšířily subžánry jako glitch nebo plunderfonie, jejichž zakladatelem bez přehánění je. S unifikovaným zvukem laptopářů na přelomu milénia má ale pramálo společného, přestože i dnes používá programovací jazyk Max/MSP. Stoneův rukopis se dá rozdělit do dvou skupin: jednak meditativní pomalé skladby postavené často jen na jednom či dvou samplech, u kterých dochází k neustálému posuvu a sotva znatelným změnám, nebo pak ultra pestré a zábavné koláže, které zní jak obsah virtuálního koše na ploše, v němž všechny mp3 prošly digitální skartovačkou, načež jejich pomíchané zbytky Stone velmi důmyslně poskládá opět do písniček.
fotogalerie z minulého vystoupení v Praze zde
redakce 05.02.2025
Japonský umělec, DJ a hudebník hraje na několik tradičních i elektronických nástrojů (shamisen, kytara, baskytara, syntezátory, perkuse), z nichž některé si sám vyrobil.
redakce 04.02.2025
Singl Cleopatra má i vizuální zpracování, kterého se chopila Kiti Wullich.
redakce 03.02.2025
Stejně jako dokázal islandský nároďák porazit ten anglický, poráží Ari Eldjárn frontu komiků z mnohem větších zemí.
redakce 02.02.2025
Barcelonský producent a skladatel Raül Refree se pohybuje na pomezí experimentální hudby, populární produkce a filmových soundtracků.
redakce 02.02.2025
První večer bude věnován interpretacím textových partitur z cyklu Für kommende Zeiten.
redakce 01.02.2025
Vizuální zprostředkování bolesti, hluku i zvláštní sounáležitosti fanoušků tvrdé hudby, kteří se z celého světa každoročně sjíždějí v Trutnově.
redakce 31.01.2025
Kapela Laibach měla velký vliv na žánry i popularizaci industriální hudby.
redakce 30.01.2025
Jejich hudba je neúnavným proudem energie, plná nečekaných rytmů a experimentálních zvuků.
redakce 29.01.2025
Kapela si získává publikum syrovými písněmi s punkrockovou dravostí a naléhavými melodiemi.
redakce 28.01.2025
Morgan Garrett označuje svoji hudbu za no metal, tedy hybrid no wave a nu metalu. Je to vcelku výstižné... Punctum zve už za pár dní.