Foto: Jiří Přivřel | Galerie | 17.04.2023
Výstavě Posvátné umění v nesvaté době – české sakrální umění 1948-1989 byl věnován prostor v lednovém Full Moonu #141. Samotná výstava v Muzeu umění Olomouc skončila před týdnem, definitivní tečku za ní však muzeum učinilo zájezdem do jednoho z epicenter dění, do Jedovnice a blízkého okolí.
Právě v jedovnické farnosti se díky přičinění pátera Františka Vavříčka v šedesátých letech minulého století setkali umělci Mikuláš Medek, Jan Koblasa a Ludvík Kolek. Jejich kongeniální spolupráce se nejprve výrazně podepsala na interiéru kostela sv. Petra a Pavla. Z venku přítomnost moderního umění dávají tušit snad jen Kolkem vytvořené dveře, za nimiž se nachází jednolodní interiér, kterému dominuje Medkův oltářní obraz. Spatřit jej v autentickém prostředí je zážitkem, který výstava v muzeu při vší snaze nemůže nikdy zprostředkovat. Olomoucké Muzeum umění ho v expozici nahradilo studií menších rozměrů, v Anežském klášteře při Medkově retrospektivě Nahý v trní, kterou na přelomu let 2020 a 2021 pořádala Národní galerie, byl sice zapůjčený jedovnický originál, ale bez masivního rámu od Jana Koblasy nedosahoval plnohodnotného účinku, který oba tvůrci zamýšleli.
Kostel v nedalekém Senetářově budí pozornost už zdaleka. Projíždějící by snadno mohl podlehnout dojmu, že sem zavítal architekt Le Corbusier, aby tady postavil moravskou variantu své slavné kaple v Ronchamp. Kostel sv. Josefa je však dílem brněnského malíře a sochaře Ludvíka Kolka a představoval jeho vůbec první architektonickou realizaci. Byť páterovi Vavříčkovi tvrdil, že v životě nepostavil ani chlívek, jeho troufalé žádosti nemohl nevyhovět. To, že navzdory době, kdy základní kámen byl položen v roce 1969 a do dvou let díky přispění a nadšení místních obyvatel kostel skutečně stál, bylo samo o sobě nebývalým zázrakem. Kolek stavbu pojal jako Gesamtkunstwerk, do kterého vpustil jen Mikuláše Medka s vyobrazením čtrnácti zastavení křížové cesty. Sám Kolek pak navrhoval vitráže, mobiliář i oltářní obraz. Jako by tušil, že další podobnou příležitost už nemusí díky panujícímu režimu nikdy dostat.
Mikuláše Medka v roce 1974 režim zlomil fatálně, Ludvík Kolek zemřel před dvěma lety, když po roce 1989 dostal ještě několik příležitostí projevit svůj cit pro sakrální umění. Jan Koblasa byl v době vpádu vojsk Varšavské smlouvy v zahraničí, čehož využil k emigraci. Po sametové revoluci se do vlasti pravidelně navracel a při jedné návštěvě svého někdejšího působiště na průčelí kotvrdovické kaple Božského Srdce Páně, která skrývá další Medkův oltářní obraz, umístil nepřehlédnutelný reliéf srdce.
Kus svého profesního a lidského srdce do výstavy vložili kurátoři Šárka Belšíková a Ivo Binder, zrovna tak lektorka Muzea umění Hana Lamatová, která účastníkům výletu podala zasvěcený výklad. Zapomenout bychom ale neměli ani na ty, kteří o duchovní a umělecký odkaz pátera Františka Vavříčka a zmíněných umělců příkladně pečují přímo na místě, kde by díla takové hodnoty očekával jen málokdo.
Tomáš Gajdičiar 22.11.2024
Pobozkať nafukovaciu pannu, krstiť album Božkovom a skočiť si stage dive.
Ivan Beneš 22.11.2024
V Solné věži, na půdě kláštera Dominikánů v Jalovcové ulici.
Samuel Alexander 21.11.2024
Postpunková cumgirl8 sa vrátila do Holandska ako skupina, ktorej treba venovať pozornosť.
Zuzana Valešová 21.11.2024
Jeden klavír uprostred pódia rozlievajúci sa do celého priestoru Rudolfína.
Adéla Michalčíková 21.11.2024
Milovat s hudbou.
Jaromír Krátký 20.11.2024
Kostel je kostel. Má svoje akustická specifika, která jsou pro lidi jako Ivy Z nebo Tomáš J. holý jako stvořená.
Mária Karľaková 20.11.2024
Zatvoriť oči. Ponoriť sa hlbšie.
Mária Karľaková 20.11.2024
Denis ma krásne sáčko a každý tón na duši bolí. Viktor Ori pokrstil svoj sólový album
Tomáš Gajdičiar 19.11.2024
Inštrumentál, ktorý zachránil večer poznačený zrušenými koncertami.
Jan Svora 19.11.2024
Blues Alive - tři dny nabité spoustou skvělé hudby.