redakce | Zprávy / Pozvánky | 21.04.2023
V HaDivadle se aktuálně připravuje inscenace Moravský kras v režii hostujícího slovenského režiséra Petera Gondy, která zpracovává krajinnou oblast jako námět pro divadelní jeviště. Významnou složkou chystané inscenace bude i hudba slovenského hudebního skladatele Jonatána Pastirčáka, který je odnedávna laureátem ocenění Český lev za nejlepší hudbu. Premiéra inscenace Moravský kras proběhne v pátek 28. dubna.
Existuje ještě vůbec divočina? Autorská inscenace Petera Gondy o nejasné hranici mezi netknutou přírodou a tím, co si do ní lidstvo projektuje. Moravský kras je uzákoněný jako chráněná krajinná oblast, ohraničené, vymezené a korigované území. Je také záznamníkem tisíců let lidské činnosti: v jeskyni Kůlna byl doložen pobyt člověka neandrtálského z doby před 120 000 lety, poblíž Stránské skály se postupně rozrůstalo osídlení dnes známé jako Brno. Komu patří paměť, kterou jsme uložili do hlubin ponorné řeky Punkvy? Nerostné bohatství poznamenala těžba a průmyslová tradice, z lesů se naopak stalo projekční plátno městských snů o přírodě, do které lze zavítat na oddechovou návštěvu. Adamov a Blansko. Lokální folklór, mýty a příběhy. Scénický experiment, který se pokouší uchopit krajinnou oblast jako námět pro divadlo. Co se stane s Moravským krasem, až z planety zmizí člověk?
Dramaturgyně inscenace Moravský kras Anna Prstková představuje, čím bude hudba v inscenaci specifická: „Režisér Peter Gonda chtěl, aby vznikala hudba v inscenaci naživo, pracujeme proto se zpěvem a jedním starším klavírem, který Jonatán Pastirčák preparoval a podpořil jeho jemné rozladění. Hudba se v inscenaci objevuje v několika podobách: dojde v ní na unikátní coververzi jedné známé písně a například také na zvukové zachycení momentu, kdy padla klenba obrovské jeskyně, po které zůstala propast Macocha.“
Jonatán Pastirčák, známý též pod uměleckým jménem Pjoni, je hudební producent, skladatel i zvukový inženýr. Po studiích na SAE Insitute v Londýně se proslavil jako autor elektronických a elektroakustických hudebních děl, vystupoval doposud v Německu, Polsku, Norsku, Británii či na Ukrajině. Komponovat pro divadelní tvar nebude však poprvé: je autorem hudby k řadě divadelních a tanečních inscenací (Skrakt, Trakt). Spolupodílel se i na několika audiovizuálních instalacích a performancích, mimo jiné Plain, uvedené v rámci Pioneer Works v New Yorku. Pastirčák je i autorem hudby k řadě oceňovaných dokumentárních filmů Mečiar (2017), V síti (2020) a Čiary (2022). V roce 2022 ve spolupráci s hudebníkem Aid Kidem vytvořil soundtrack k hranému psychologickému snímku Arvéd, za který byli oceněni na Českých lvech 2022.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.