redakce | Zprávy / Pozvánky | 09.07.2023
Spolek phonon~ pořádá první letní školu prostorového zvuku v severních Čechách. Projekt si klade za cíl aktivní výměnu vědomostí a zkušeností na poli prostorového zvuku mezi začátečníky a profesionály v oboru z Čech, Rakouska a Německa.
Událost má formát umělecké rezidence a symposia určeného jak účastníkům rezidence, tak i široké veřejnosti. Vyvrcholením symposia bude koncert Melusines, kde účastníci residence představí své nové skladby. Program symposia se odehraje v průběhu druhé poloviny července od 16. července do 30. července ve Staňkovicích u Litoměřic. Koncert proběhne 29. července v prostorách Národního Domů v Ústí nad Labem.
Poskytnutí možnosti dvoutýdenní soustředěné práce s imerzivním médiem bez poplatků za využití platformy je hlavní cíl, kvůli kterému projekt vznikl. Účastníci rezidence, mezi kterými jsou jak profesionálové v oboru zvukové skladby, tak i začátečníci, jejichž přáním je seznámit se s tvůrčí práci s Ambisonics, byli vybráni pomocí otevřené výzvy. Do výzvy se přihlásilo bezmála padesát projektů. Pobytu se nakonec účastní celkem třináct umělců z Čech, Rakouska, Německa, Kypru a Spojeného království. Vedle formátu fixed media, tedy uzavřené skladby, se v projektu klade velký důraz na performativitu, tedy živou prezentaci zvukového díla, které reaguje na publikum a vzniká v přítomném čase.
Program symposia je navržen ve spolupráci s partnery residence tak, aby poskytl co nejpodrobnější vhled do světa prostorového zvuku. Účast na dílnách a prezentacích je určena také široké veřejnosti a je zcela zdarma. Residence a symposium proběhnou v angličtině v prostorách Löblhof & Artgrund ve Staňkovicích u Loun, pokud nebude uvedeno jinak.
Hlavním partnerem projektu je rakouský spolek Ottosonics, který rezidenci podpoří svou open-source platformou pro ambisonický zvuk. Fenomén open-source ve své podstatě znamená sdílení volně přístupného programátorského kódu bez jakýchkoliv poplatků, tedy většina open-source projektů funguje na dobrovolnické bázi. V případě OTTOsonics si zájemci o prostorový zvuk mohou stáhnout tisková data z databáze vědomostí (knowledge database), dostupné na webu spolku, a vytisknout si libovolné množství reproduktorových ozvučnic podle vzoru, vyvinutého speciálně pro platformu. Tímto OTTOsonics pomáhají zájemcům udělat první krok na cestě k sestavení svého vlastního systému pro Ambisonický zvuk.
Zakladatel spolku OTTOsonics Manu Mitterhuber se do edukačního programu zapojí s dílnou popisující úskalí provozu imerzivního zvukového systému jak z technické, tak programové stránky. Felix Deufel, zakladatel německého kulturního centra ZiMMT připraví dílnu o multikanálovém nahrávání a prezentaci softwarového nástroje Grapes pro audio performance v prostorovém zvuku. Svůj výzkum na poli haptickych rozhraní pro performance v imerzivních systémech představí Enrique Tomás z Tangible music Lab, sídlící v rakouském Linci. Studio již několikrát dostalo ocenění festivalu ARS Electronica za přínos na poli zvukového umění. V Brně pracující pedagog na FaVU VUT, zakladatel platformy SVITAVA, vývojář a audiovizuální umělec Jiří Suchánek představí svoje autorské rozhraní, umožňující ovládání prostorového zvuku pomoci světelných paprsků.
Po praktických dílnách budou následovat filosofické přednášky Víta Pokorného a Martina Nitsche, o rytmu jako biodynamickém principu a fenomenologii zvukových prostředí. 29. července symposium uzavře a zároveň zahájí koncert Jan Trojan, působící na pražské HAMU, s přednáškou SLYŠET PROSTOR, přibližující různé koncepty prostorové distribuce zvuku a imerzivní prostorové zkušenosti. určenou pro širokou veřejnost.
Na koncertě své skladby vytvořené v rámci dvoutýdenní residence na ambisonickem systému OTTOsonics představí: Daniel Haas, Dimitris Savva, Jakob Gille, Katarina Kadijevic, Lara Hertweck & Ben Meerwein, Daniel Nultý & Ingrid Frivold, Pablo Torres, Veronika Mayer, Vojtěch Leischner & Pavel Husa a Antje Meichsner. K účastníkům uměleckého pobytu se přidají Jan Trojan a Roman Zabelov s prezentaci projektu ZVLNĚNÉ KRAJINY, které jsou společnou kompozicí pro unikátní amplifikovaný akordeon Romana Zabelova a zvukovou projekci Jana Trojana v prostorovém zvuku akusmonia. Můžete se těšit i na vystoupení dalšího lektora Enrique Tomás z Tangible music Lab Linz.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.